Při psaní tohoto testu se mi chce až brečet – BMW 440i Gran Coupé xDrive je výborné auto, ale různými emisními normami a dalšími předpisy tak ohrožený druh, že si nejsem jist, zda podobné vozy budou existovat ještě za pět let.

 

Nastupující automobilová doba nepřeje pestrosti. Stále víc lidí chce jezdit v SUV, úředníci se nás naopak snaží za každou cenu nacpat do elektromobilů a nové časově i finančně náročné normy pro homologaci zrovna nenahrávají tomu nabízet zákazníkům desítky variant jednoho modelu. Jako první to nejspíš odnesou auta jako BMW 4. Zatímco SUV X4 potkáte na silnicích docela často, řady 4 se prodá ročně po celém světě jen něco přes 100 tisíc kusů, z toho třetina v USA. Má hned tři karosářské varianty, manuální nebo automatickou převodovku, pohon zadních nebo všech kol a několik benzinových a naftových motorů… Přitom právě tenhle model je ztělesněním čiré radosti z jízdy tak, jak si představujeme BMW.
Designově je testované gran coupé povedené auto (další dvě karosářské varianty jsou třídveřové coupé a kabriolet). Bezrámová okna mu dodávají eleganci, ale díky druhé dvojici dveří vzadu a nahoru výklopným pátým dveřím neztrácí 4,6 metru dlouhá karoserie ani na praktičnosti. I na zadní sedadla se celkem pohodlně usadí dva dospělí do 185 cm a s sebou si můžou vzít 480 litrů zavazadel.
Benzinový třílitrový šestiválec přeplňovaný jedním turbodmychadlem 440i v úpravě M Performance o výkonu 355 koní je vrcholem nabídky pro gran coupé. Výš v této řadě je sice ještě model M4, ten je ale k dispozici pouze pro coupé a cabrio. Zážitek je už samotné nastartování, kdy se výfuk ozve nádherně sytým barytonem, motor zaduní a vy víte, co vás čeká. Ve dne na ulici se za vámi otočí každý, komu v žilách koluje aspoň kapka benzinu. Když ale někam vyrážíte v noci, nejbližší sousedi vám nejspíš ráno neodpoví na pozdrav.
Maximální výkon v 5500 otáčkách, maximum točivého momentu 500 Nm už v 1250, zrychlení 4,9 s… je třeba říkat víc? Každý majitel asi často přepne do režimu Sport, kdy je zvukový koncert ještě bohatší a reakce auta ostřejší. Asi nepřekvapí, že vůz se vrhá do zatáček s opravdovým nadšením, podporovaný preferovaným pohonem zadní nápravy, a to i v případě testované čtyřkolky. Autu ale zároveň nechybí i druhá tvář, kdy v režimu Comfort sice baryton stále koncertuje, ale vůz je přitom pohodlný a nádherně ovladatelný, takže se nemusíte bát půjčit ho manželce. Právě tahle univerzálnost je jednou z nejsilnějších zbraní BMW 440i Gran Coupé. Kéž nám vydrží dlouho.

Martin Šidlák

Technické údaje: BMW 440i xDrive Gran Coupé
Cena:     1 329 008 (bez DPH)

MOTOR   
Charakteristika:     šestiválcový benzinový motor
Maximální výkon:     265 kW / 5500 ot./min.
Maximální točivý moment:     500 Nm / 1250 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     4,9 s
Spotřeba
(město/mimo městě/kombi):     9,5-9,9/5,7-5,9/7,1-7,4 l/100 km
Emise CO2:     166-172 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4638/1825/1389 mm
Rozvor:     2810 mm
Zavazadlový prostor:     480 l
Pohotovostní hmotnost:     1760 kg