V záplavě malých SUV je už trochu obtížné se orientovat. Srovnáním nedávných novinek tří koncernů jsme zjišťovali, který přístup je lepší – francouzský, americký, nebo španělský?

Sacra populi lingua est, říkával římský filozof Seneca. Výrobci aut se toho drží i po dvou tisících letech – hlas lidu, tedy zákazníků, je pro ně posvátný. A když jsou lidé ochotni platit víc peněz za auta, která se jim líbí, rádi jim je vyrobí. Takže najednou máme na českém trhu jednadvacet „malých SUV" a musíme si zvykat, že se jimi plní silnice a stále častěji pronikají i do firemních fleetů.
A protože jen donkichotové se snaží ovlivňovat vkus publika, nebudeme se o to pokoušet. Pomineme tedy jejich nevýhody, jako jsou vyšší spotřeba (minimálně o litr na sto km) nebo cena (+ 50–100 tisíc Kč) oproti malým hatchbackům se stejnými motory, a připomeneme o trochu (50–60 litrů) větší kufr nebo lepší výhled díky zvýšenému posazu.
Hlavně ale porovnáme mezi sebou tři novinky na trhu. Každá z nich navíc pochází od jiného automobilového koncernu, což znamená odlišnou techniku a vůbec celý „přístup k věci".
Vybrat vítěze testu bylo tentokrát obtížné. Čemu dát při srovnání největší váhu: jízdním vlastnostem, praktičnosti, nebo snad vzhledu? My jsme se nakonec rozhodli přihlížet nejvíc k ceně – pohybujeme se totiž v nejcitlivější třídě, kde se na korunu hledí. Nicméně, pouze cenovka by na vítězství nestačila, to bychom nemuseli podstupovat přímé jízdní srovnání. Začněme proto pohledem pod kapoty.

Ve jménu tří
U všech tří konkurentů pracují v útrobách tříválce. Na to jsme dnes už zvyklí, hlavní je, že jim nechybí to nejdůležitější – výkon. S malými auty si oturbené motory poradí bez problémů, samozřejmě v rámci reálných očekávání – na dovádění v městské džungli jejich síly bohatě stačí. Ani ustálená jízda na dálničním limitu (seat a ford díky šestistupňovým převodovkám točí něco přes tři tisíce otáček, pětistupňový citroën o 500 víc) není pro žádný z motorů problém, předjíždění kolem tohoto limitu už je horší. Nejhůře je na tom francouz, jehož motor se musí přece jen více vytáčet, trpí také největším turboefektem. Nejlepší motor z trojice má bez diskuse arona, tříválec koncernu VW utáhne bez problémů i octavii, a výtečně samozřejmě šlape i v seatu, rychle jde do otáček a celkově jezdí lépe než silnější 1.5 TSI.
Téměř srovnatelný je EcoBoost od Fordu ve své nejsilnější verzi s 92 kW, výborný dojem kazí jen trochu vyšší spotřeba než u konkurentů (kolem sedmi litrů). Malý citroën jezdí v průměru o půl litru úsporněji, nejlépe je na tom opět arona, která umí jezdit i pod šest litrů. Celkově jsme však byli se všemi motory spokojeni – určitě nejsou důvodem, proč kteréhokoli z trojice nebrat.

Španělský náskok
Také v této pořád důležité disciplíně vyhrává Seat Arona. Nabídne přesné řízení a spíš dynamičtější nastavení podvozku. V zatáčkách je úžasně stabilní. Pomáhá tomu systém přibrzďování vnitřního kola XDS, což výrazně eliminuje nedotáčivost. Rychlejší jízdu si zkrátka nejlépe užijete právě s aronou. I přesto ale stále zůstává dostatečně pohodlná, na nerovnostech neodskakuje.
Ford Ecosport i přes viditelně vyšší stavbu karoserie za aronou výrazně nezaostává ani v ostře projížděných zatáčkách.
Citroën má naopak jízdní vlastnosti s odstupem nejhorší – ostře se s ním jezdit nedá, stabilizační systém v zárodku umlčí jakýkoli pokus o dovádění. A bohužel se ani nedá říci, že by chybějící jízdní geny nahradil titulem král komfortu, i zde zůstává jen průměrný a na soupeře maličko ztrácí.


Technické údaje: SEAT Arona 1.0 TSI 85 kW

MOTOR   
Charakteristika:     přeplňovaný benzinový tříválec
Maximální výkon:     85 kW/5000 ot./min.
Maximální točivý moment:     200 Nm/2000-3500 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     182 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     9,8 s
Kombinovaná spotřeba:     4,9 l/100 km
Kombinovaná spotřeba v testu:    5,6-6 l/100 km
Emise CO2:     114 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4138/1780/1552 mm
Světlá výška: 190 mm
Rozvor:     2566 mm
Objem zavazadlového prostoru:     400 l
Provozní hmotnost:     1187 kg


Praktický Francouz
Kde ovšem malý citroën boduje na plné čáře? V praktičnosti! Není vlastně ani tak esúvéčkem, jako spíše jen se tak tvářícím malým MPV, podobně jako jeho přímý předchůdce C3 Picasso.
Proto i aircross ctí v interiéru hlavně variabilitu a práci s vnitřním prostorem. Na zadní sedadla je sice přístup o něco horší kvůli malému úhlu otvírání dveří i skromnému vstupnímu otvoru, ale zato jejich opěradla jsou dělená v poměru 60:40 a je možno je posouvat v rozmezí 150 mm (ne v základní výbavě). Velikost kufru se podle toho pohybuje od 410 do 520 litrů. To žádný z konkurentů nenabídne.
Zavazadlový prostor arony má základní objem 400 litrů, což je o něco méně než u C3, navíc sedadla jsou pevná a jdou jim pouze sklopit opěradla. Pak vznikne výrazný schod, který se ale dá vyrovnat polohovací podlahou. Celkově vzato tedy variabilita není příliš velká, chybí dokonce i možnost objednat si otvor na prostrčení lyží.
Nejmenší zavazadelník z trojice – pouhých 359 litrů – nabídne ecosport. Schod vznikající po sklopení zadních sedadel umožňuje vyrovnat polohovací podlaha, která je stejně jako u citroënu a seatu už součástí standardní výbavy. U fordu je také znát jeho jihoamerický původ (vyrábí a prodává se tam už pár let, do Evropy přichází až nyní) – páté dveře se neotvírají nahoru, ale mají panty vlevo a otevírají se do strany. Úplně praktické to zejména na přeplněných parkovištích není. Na druhou stranu díky tomu můžete na zadních dveřích za příplatek 2 400 korun vozit rezervu.


Technické údaje: Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech 81 kW

MOTOR   
Charakteristika:     přeplňovaný benzinový tříválec
Maximální výkon:     81 kW/5500 ot./min.
Maximální točivý moment:     205 Nm/1500 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     185 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     10,2 s
Kombinovaná spotřeba:     4,9 l/100 km
Kombinovaná spotřeba v testu:    6,5 l/100 km
Emise CO2:     114 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4154/1756/1648 mm
Světlá výška: 175 mm
Rozvor:     2604 mm
Objem zavazadlového prostoru:     410 l
Provozní hmotnost:     1159 kg


Drsný Američan
Citroën si na vzhledu zakládá nejvíc z trojice. Je extravagantní, zvláštní čelní masku doplňuje výraznými prvky, jako jsou třeba barevné body na střešním nosiči či zadní postranní okénka s efektem žaluzií. Nabízí 90 barevných kombinací včetně odlišně lakovaných odstínů střechy. To umí i Seat Arona, která může mít střechu černou, šedou nebo oranžovou; celkem je na výběr 68 barevných kombinací exteriéru, jen o něco méně než u francouzského soupeře.
A Ford? Tenhle drsňák na blbinky kašle. Působí nejrobustněji, je nejvyšší, čelní maska s výrazným chladičem vypadá až offroadově – jako když hledíte „do očí" nějakému drsnému pick-upu.
Podobně působí i interiéry – francouz sází na hravost, španělka na funkčnost a ergonomii a ford na robustnost a solidnost.


Technické údaje: Ford Ecosport 1.0 EcoBlue 92 kW

MOTOR   
Charakteristika:     přeplňovaný benzinový tříválec
Maximální výkon:     92 kW/3600 ot./min.
Maximální točivý moment:     300 Nm/1750-3000 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     181 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     10,9 s
Kombinovaná spotřeba:     5,3 l/100 km
Kombinovaná spotřeba v testu:    6,5-7 l/100 km
Emise CO2:     119 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4096/1765/1653 mm
Světlá výška: 190 mm
Rozvor:     2519 mm
Objem zavazadlového prostoru:     356 l
Provozní hmotnost:     1285 kg


A čtyřkolka?
Kdo by chtěl malé SUV třeba kvůli tomu, aby po zasněžené nebo blátivé polňačce dojel na chalupu, má v tomto případě smůlu – Seat Arona ani Citroën C3 Aircross pohon všech kol mít nemůžou.
U Citroënu je alespoň možné dokoupit (za 14 nebo 19 tisíc podle stupně výbavy) systém Grip Control, zlepšující trakci na horším povrchu přibrzďováním jednotlivých kol. Jenže světlá výška 175 mm stejně radovánky v terénu nedovolí; na zasněžené cestě to ovšem samozřejmě pomoci může.
Ford Ecosport pohon 4x4 nabízí, ale za astronomických 633 tisíc korun, výhradně v kombinaci s dieselem 1.5. Bohužel, kvůli zadní víceprvkové nápravě má „terénní varianta" o tři centimetry nižší světlou výšku než běžný benzin 4x2. Hlavně ale za takové peníze pořídíte i větší čtyřkolky jako Nissan Qashqai, Renault Kadjar či Hyundai Kona.

Kolik za ně?
Ceníky začínaly v době uzávěrky slabšími variantami testovaných benzinových agregátů a papírově vyznívají nejlépe pro francouzskou značku, která tradičně umí velké slevy. Pokud nebudeme počítat s dvacetitisícovým bonusem za odkup starého vozu, můžete mít C3 Aircross s nepřeplňovaným (avšak velmi solidně jezdícím) motorem s 60 kW už za 272 645 Kč bez DPH.
Oba konkurenti umějí nabídnout pouze oturbený motor – seat od 307 236 Kč bez daně, ford od 330 496 Kč bez DPH.
U dražších verzí se ovšem ceny srovnávají, s výjimkou fordu – u testovaných motorizací jsou na tom citroën a seat úplně stejně, ecosport však odskakuje o nemalých 41 300 Kč bez DPH. Snaží se to sice kompenzovat výbavou, úplně mu to ale nejde. Třeba testovaný Ecosport Titanium Top Edition stál 406 612 Kč bez DPH, zatímco podobně bohatá výbava Shine přišla u citroënu o 33 tisíc korun bez daně levněji; arona pak v chudší, ale sportovnější výbavě FR přišla na 345 tisíc korun.
Kombinace nejlepších jízdních vlastností a velmi solidních cen pak zajistila seatu vítězství. Levnější citroën ztrácí slabší jízdou a drahý ecosport je zkrátka příliš drahý. Určitě však není špatným autem, nám osobně se hodně líbí jeho drsný „look". A i to může u některých kupců být hlavním kritériem.

FOTOGALERIE

VE SPOLUPRÁCI S AUTO DNES JSME PŘIPRAVILI I DALŠÍ SROVNÁVACÍ TESTY:

- Hyundai i30 kombi, Škoda Octavia Combi - Souboj českých kombíků

- Ford Focus Kombi, Kia cee´d SW a Škoda Fabia Combi - Šance při odchodu

- Škoda Karoq, Opel Grandland X, Mitsubishi Eclipse Cross - Vyrovnaný souboj