Název zůstal, ale všechno ostatní je jinak. Peugeot 508 zaujme už při prvním pohledu, ale tím to zdaleka nekončí. Originální je i interiér, nadchnou bezrámovky a potěší i jízdní vlastnosti. Tomuhle vozu věštíme úspěšnou budoucnost…

Peugeot 508. Když se ho snažíte vybavit, v hlavě vám velmi pomalu naskakuje něco vzhledově nudného se čtyřmi dveřmi, co asi nikdo moc nekupuje, protože tohle auto jste naposledy viděli … Moment, viděli jste ho vůbec? Ale žádnou paniku. Zapomeňte na to, co bylo. Číselný název 508 sice zůstává, ale Francouzi se po předchozí designové šedi pořádně odvázali postavili auto, které si pamatovat budete. Prostě proto, že vypadá skvěle.
Vysoká, více či méně rodinná SUVéčka táhnou. Ekonomičtí ředitelé automobilek tak počítají zisky a v radostném poblouznění dávají designérům svolení k vývoji aut, která nezapomínají i na automobilovou krásu. A tak vznikl Peugeot 508, který u českých řidičů milujících vše německé čeká těžký boj s Audi A7 nebo Volkswagenem Arteon, nástupcem Volkswagenu CC. Co mají tyhle kousky společného? Především sportovní vzhled daný malou výškou, u Peugeotu 508 jen 140 centimetrů, a rychle klesající zádí. A taky zákazníka – manažera na vyšší pozici, kterého klasické sedany nudí.

Kufr otevřete bez dotyku
Takže co tu máme? Při pohledu zepředu si nejde nevšimnout svítících zubů denních světel, které připomínají šavlozubého tygra. Kdo se na auta, ideálně na peugeoty občas podíval detailněji, toho mile překvapí detail v podobě číselné označení ve středu kapoty, kde obvykle bývá logo lva. Ten se totiž přesunul na čelní mřížku. Designéři se tady inspirovali francouzskou legendou z minulosti – modelem 504. Pak je tu další designová lahůdka, která vždy spolehlivě funguje – bezrámové předení i zadní dveře. A jestli pětsetosmičku budete obcházet dál, za srdce vás chytne i při pohledu zezadu, kde dominuje jednolitý široký tmavý pruh, pod kterým jsou na koncích schované diodové pruhy světel.
Když už jsme u toho zadku, spíš placatý, než vysoký zavazadlový prostor má objem 487 litrů. Kolo nebo sekačku jinak než rozložené na atomy „překvapivě“ neodvezete, ale tašky na týdenní dovolenou ve čtyřech pod víko, které se prakticky vyklápí i se zadním oknem do kufru našťoucháte. Skvělý je příplatkový prvek výbavy, díky kterému můžete kufr otevřít bez dotyku rukama. Hodíte se to, třeba když potřebujete něco z kufru vyndat a v jedné ruce svíráte malé dítě, v druhé pak drahou láhev vína a ani jedno se vám nechce postavit na zem.

Volant bude chtít zvyk
Co čeká uvnitř? Kdo neseděl v některém z posledních peugeotů, zažije mírný šok. Jestli pozitivní, nebo negativní, to už si každý musí rozhodnout sám. Tuhle reakci odstartuje nejdřív pohled, potom praktická zkušenost s volantem. Co na něm může být jiného? Každý volant je kulatý a v posledních letech je na něm více či méně tlačítek. No, jenže tenhle kulatý není. Tedy možná byl, ale Francouzi se ho v rámci sportovního stylu rozhodli trošku srovnat do čtverce. A pro jistotu ho ještě oproti běžným volantům zmenšili. Zvyknout se na to dá, tvar vás nutí ho držet pořádně a pořád stejně a po pár desítkách kilometrů už vám to ani nepřijde, ale jak poznamenal kolega, s odpočinkovým „přeťapáváním“ po volantu během dlouhých tras se prostě šlus.

PSALI JSME: Nový Peugeot 508 oficiálně: ze sedanu je fastback s bezrámovými okny!

Místě řidiče a všemu v dosahu řidiče v peugeotu říkají i-Cockpit, někdo tomu říká palubka. O téhle se dá říct, že má dvě patra. V té vyšší části je před řidičem kompletně digitální přístrojový štít, který je nad volantem, takže do auta není potřeba dávat head-up displej, ale základní údaje máte hned na očích. Právě tady řidič může sledovat to, na co jsou vývojáři hodně pyšní – systém nočního vidění, který rozpozná osoby a zvířata před autem až do vzdálenosti 250 metrů. A když už jsme načali tu podporu bezpečnosti… Auto se usínajícímu řidiči samo udrží v jízdním pruhu, rozezná dopravní značky s rychlostními limity a zákazy, automaticky zastaví před překážkou nebo hlídá bdělost řidiče
V „přízemí“ palubní desky je multimediální systém na ovládání všeho možného. Sympatické je, že peugeot nenechal základní ovládání jen na bezdotykové obrazovce, ale spuštění základních funkcí nechal na klávesových tlačítkách pod obrazovkou. Bůh žehnej poctivým tlačítkům v autě! Místa má řidič i spolujezdec kupu, vzadu je nad hlavou horší, ale to je zkrátka daň za sportovní karosérii.

Na jaře i kombi
Při prvních novinářských jízdách jsme se svezli se sto osmdesáti koňovou verzí s naftovým dvoulitrovým čtyřválcem a automatickou osmistupňovou převodovkou. Mimochodem, manuální převodovka je k dispozici jen u jedné verze – jeden a půl litrového dieselu. Auto jsme zkoušeli především na horských silnicích plných zatáček, takže jízda probíhala hlavně stylem – akcelerace – brzda – akcelerace. A nevedlo si vůbec špatně. Dravec to není, spíš čekejte klidnou jízdu, kdy vás auto mile překvapí tím, jak dobře i při svižném stoupání serpentinami sedí. Kdo si chce ale zařádit o něco víc, měl by sáhnout po benzinové verzi 1,6 s výkonem 225 koní.
Pegeot 508 se v Česku začne prodávat v září. Cenu ještě neznáme, ale mohla by se vejít pod 600 tisíc. Praktici si pak můžou do jara rovnou počkat na verzi kombi, což může znít poměrně divoce, ale podle zveřejněných fotografií je víc než povedená. V duchu moderní doby se kromě toho počítá i u uvedením i benzinový plug-in hybridem s výkonem přes 200 koní.

Peugeot 508 BlueHDi 180

Objem motoru:    1997 ccm
Max. výkon:    130 kW
Zrychlení z 0 na 100 km/h:    8,2 s
Průměrná spotřeba:    4,7 l /100 km
Rozměry (d/š/v):    4750 / 1859 / 1403 mm
Objem kufru: 487 l

Čtěte také:

- Peugeot 508 SW: Nový konkurent Superbu Combi se představuje

- Test Peugeot 308 SW GT 2.0 BlueHDi 180 S&S EAT8: Prémiové zboží