Moneta Money Bank je čtvrtou největší bankou v České republice a jako první takto veliká instituce se rozhodla vsadit u svého vozového parku výhradně na elektromobily. Objednáno má už 150 elektromobilů, kterými postupně nahrazuje běžné vozy svého vozového parku. Jak takový fleet funguje a co vedlo vedení firmy k takovému rozhodnutí nám prozradil senior manažer společnosti Petr Klička.

Rozhodli jste se pro obměnu vozového parku ve prospěch elektromobilů, co vás k tomuto rozhodnutí vedlo?
V létě 2017 jsme se rozhodli zahájit proces postupné výměny většiny firemních vozidel se spalovacím motorem za elektromobily, a to s ohledem na náš dobrovolný závazek snížit do roku 2020 naši uhlíkovou stopu o 35 %. Dosud jsme objednali 150 vozů Volkswagen e-Golf, čímž budujeme pravděpodobně největší firemní flotilu elektromobilů v České republice.


Kolik vozidel už funguje ve vašem provozu a k jakým účelům jsou využívány? Mají je k dispozici konkrétní zaměstnanci nebo jde klasicky o poolová vozidla určená ke sdílení?
Elektromobily využíváme oběma způsoby, to znamená část z nich je určena pro sdílený provoz a část pro vedoucí pracovníky. V návaznosti na produkční kapacity výrobce jsme uvedli do provozu prvních více než 20 vozidel.


Jak aktuálně vypadá váš vozový park a jaký jeho podíl tvoří elektromobily? Představa je opravdu taková, že váš vozový park bude nakonec složen výhradně z elektromobilů, nebo je s nějakými modely konvenčního pohonu stejně počítáno?
V současnosti provozujeme zmíněných více než 20 elektromobilů a přes 400 vozidel různých modelových řad značky Ford. Aktuální plán opravdu je, že do pěti let budeme mít ve vozovém parku výhradně elektromobily. To však záleží na mnoha zásadních okolnostech, jako je rozvoj infrastruktury nebo nárůst dojezdové vzdálenosti na jedno dobití na alespoň 500 kilometrů.


Jak na ohlášení této zprávy reagovali vaši zaměstnanci?
Reakce zaměstnanců byly různé. Na straně jedné velmi povzbudivé, neboť elektromobily jsou součástí našeho dobrovolného závazku snížit uhlíkovou stopu a jde o novinku. Na straně druhé jsme zodpovídali řadu dotazů potvrzující, že v této oblasti panuje u veřejnosti nízká informovanost a řada mýtů a nepochopení. Proto klademe velký důraz na dlouhodobou edukaci všech zaměstnanců, kterou provádíme srozumitelnou a přitažlivou formou a využíváme přitom vnitrofiremní komunikační kanály. Spolu s tím aktivně motivujeme zaměstnance využívat elektromobil na úkor automobilu se spalovacím motorem. To se konkrétně projevuje tak, že jsme pořídili elektrická vozidla ve vyšší úrovni výbavy, vyhradili pro ně nejlepší parkovací místa v našich garážích, pro každé z nich instalovali vlastní nabíječku a registrovali je do systému pro bezplatné parkování v rezidenčních zónách v Praze. Možnost vyzkoušet si elektromobil dosud využilo přes 40 zaměstnanců, kteří dohromady uskutečnili přes 4200 jízd a najeli více než 60 tisíc kilometrů.


Jaké jsou zkušenosti ze současného provozování těchto vozidel?
Elektrovozidla mají největší dojezd, pokud se s nimi jezdí rozvážně a rychlostí do 80 km/hod. Při vyšších rychlostech nebo razantní jízdě exponenciálně narůstá spotřeba energie, což vede k výrazně kratšímu dojezdu. Pro dálniční provoz nejsou současné elektromobily vhodné, protože při rychlosti 130 km/hod. dojede elektromobil po D1 z Prahy tak maximálně k nabíječce u Humpolce. Proto naše elektromobily používáme pro cesty po městě a okolí, kdy délka jedné cesty nepřesáhne 200 kilometrů. Obecně se očekávají u elektromobilů zhruba třetinové provozní náklady oproti vozidlům se spalovacím motorem. Dále platí, že čím větší je nájezd elektromobilů, tím je jejich přínos znatelnější. I proto motivujeme zaměstnance, aby na služební cesty vyžadující použití vozidla využívali přednostně elektromobily. Důležité je objednat vozidla včetně vyhřívání sedaček a tepelného čerpadla, bez toho je provoz elektromobilů při nízkých nebo vysokých teplotách v našich klimatických podmínkách problematický a reálný dojezd může oproti teoretickému klesnout až na polovinu.


Jak vidíte vývoj elektromobility v příštích letech?
Máme za to, že v nejbližší budoucnosti budou tahounem elektromobility v Česku soukromé nebo veřejné organizace s velkým vozovým parkem, nikoliv jednotlivci. Organizace si na rozdíl od jednotlivců mohou dovolit investovat do nákupu elektromobilů, které jsou stále výrazně dražší než porovnatelné modely se spalovacím motorem, a dále do budování vlastní nabíjecí kapacity. Zde se nabízí ze strany státní a veřejné správy příležitost aktivně podpořit firmy při přechodu na elektromobily například zrychlenými daňovými odpisy nebo daňovou diferenciací dle emisí používaných vozidel.
K úvaze se nabízí i možnost dle emisí diferencovat silniční daň a dálniční poplatky a umožnit vozidlům s alternativním pohonem vjezd do měst i za stavu vyhlášeného dopravního regulačního řádu, jak to známe ze zahraničí. Zaměstnance-řidiče elektromobilů by stát mohl motivovat vyhrazenými parkovacími stáními a nabíječkami u úřadů, škol, nemocnic apod., nabídnout jim možnost jízdy ve vyhrazených pruzích či odstranit jednoprocentní navýšení daňového základu ze mzdy pro zaměstnance, kteří služební vozidlo využívají i k soukromým účelům, což dává logický smysl zejména s ohledem na téměř dvojnásobnou pořizovací cenu elektromobilu oproti vozidlu se spalovacím motorem.
Aktuální i očekávaná produkce osobních elektromobilů se orientuje na jednotlivce, zpravidla technologické nadšence, nikoliv na organizace. Například současné elektromobily vůbec nepodporují správu flotil a rozsáhla nabíjecí řešení a integraci se systémy budov. Požadavky firemní klientely nezohledňuje ani stávající nabídka vozidel i jejich vybavení.


Jak řešíte nabíjení vašich vozidel a případné delší firemní cesty?
Naši řidiči mohou využívat nabíjecí stanice v našich centrálách v Praze a Ostravě. Nyní intenzivně budujeme síť našich vlastních nabíječek u našich poboček v regionech, aby naši řidiči s elektromobily měli jistotu, že svůj vůz dobijí i mimo Prahu a Ostravu. Máme vyzkoušeno, že elektromobil je ideální pro cesty do 200 kilometrů, pro delší trasy je nezbytné použít vůz se spalovacím motorem, pro opravdu dlouhé trasy typu Praha-Ostrava využíváme zpravidla vlak.


Plánujete možnost poskytnutí vašich dobíjecích stanic k veřejnému užití?
Výstavbu veřejně přístupných nabíjecích stanic zvažujeme, šlo by hlavně o regiony. Takový projekt bychom nejspíše uskutečnili ve spolupráci s technologickými partnery a municipalitami. V tuto chvíli je naší prioritou budování nabíjecích stanic pro naše zaměstnance v blízkosti našich poboček.