Pokud si momentálně chcete koupit novou Fabii, Octavii RS, Audi SQ7 nebo třeba jakékoli Porsche, máte smůlu, vybírat můžete jen mezi skladovými vozy. Auta jsou vyprodaná. Stojí za tím nová emisní norma Euro 6C a způsobem měření spotřeby WLPT, podle kterých budou muset být od 1. září homologována všechna nově registrovaná vozidla.

 

Osmiválec 4.0 TDI o výkonu 320 kW (435 k) a točivém momentu 900 Nm se v Audi SQ7 představil teprve před dvěma lety. Je přeplňovaný dvěma turbodmychadly a elektricky poháněným kompresorem, palubní síť disponuje napětím 48 V. Audi SQ7 TDI bylo v době své premiéry nejvýkonnějším dieselovým SUV na světě. Dnes ale nemáte šanci si ho objednat. Kvóty na letošní rok má totiž už importér vyčerpané, a museli byste mít štěstí, abyste našli dealera, který si objednal nějaké to auto navíc, a budete si ho moct koupit ze skladu. Což znamená tak, jak je, nedostanete možnost nakonfigurovat si vlastní výbavu. Podobné je to i u modelu SQ5 s benzinovým motorem 3.0 TFSI o výkonu 260 kW.
„Aktuální výrobní kvóty na modely SQ5 a SQ7 jsou již vyčerpány, stále jsou však k dispozici skladové vozy našich dealerů,“ potvrdil Jiří Rozkošný, PR specialista divize Audi v Porsche Česká republika. „V souvislosti s novou metodikou měření WLTP je nutné znovu homologovat všechny modely, vzhledem ke komplexnosti je to časově náročná záležitost a prioritou jsou nejžádanější motorizace. Proto je možné, že modely S nebudou nějakou dobu dostupné. Nemáme však informace, že by modely SQ5 a SQ7 jako takové měly úplně skončit, není však vyloučena změna parametrů pohonných jednotek.“
Z konfigurátoru také úplně zmizela Škoda Fabia. „Produkce stávající generace vozu Škoda Fabia je v současné době zcela vyprodána z důvodu naplnění veškerých výrobních kvót alokovaných pro ČR,“ řekl mluvčí Škoda Auto Česká republika Vítězslav Pelc. „Zahájení výroby modernizované verze je plánováno na srpen 2018. To znamená, že on-line konfigurátor modelové řady Fabia bude k dispozici během několika týdnů.“
U Fabie sice žádné podobně výkonné motory jako v Audi SQ7 nejsou, ale i litrové tříválce TSI je třeba nově homologovat. Pro naplnění požadavků nové normy budou i benzinové motory TSI ve škodovkách od září vybaveny filtry pevných částic. Napříč modelovou paletou ale zůstanou víceméně všechny motory, které dnes Škoda nabízí. Jen to třeba nebude hned od 1. září. To se může týkat například Octavie RS, kterou také není možné momentálně objednat jinak než ze skladových zásob u dealerů. Po homologaci se nejspíš vrátí nejdřív benzinová verze, dieselová o něco později. Přesný harmonogram ale automobilka nechce zveřejňovat. „V tuto chvíli vynakládáme velké úsilí, aby všechny modely a jejich karosářské verze byly včas otestovány a řádně verifikovány, aniž bychom ohrozili dodací lhůty a důvěru našich zákazníků. S ohledem na šíři modelového portfolia značky, nutnost testovat a měřit celou modelovou paletu vozů včetně jednotlivých karosářských variant, kombinací motorů a převodovek však může dojít k dočasným krátkodobým výkyvům v nabídce i v on-line konfigurátoru vybraných modelů,“ řekl Vítězslav Pelc.
Objednat momentálně nejde ani žádný nový vůz značky Porsche. Konfigurátor odkazuje pouze na nabídku skladových nebo ojetých vozů. Podle serveru AutoPravda.sk jde o dočasné opatření, ale mluvčí automobilky si nebyl jistý, jestli s ohledem na časovou náročnost a složitost celé procedury budou od 1. září k dispozici všechny úplně všechny modely jako dosud. "Zavedení nové legislativy týkající se emisí výfukových plynů vyžaduje proměnu modelové řady, která bude obsahovat filtr pevných částic pro benzínové motory (GPF)," tlumočila PR manažerka Porsche Inter Auto CZ Zuzana Joklová oficiální stanovisko centrály Porsche. "Do 1. září 2018 je nutné získat schválení nových typů. V důsledku toho je dočasně zavedeno omezení limitované modelové řady. Pro trhy, kde platí evropské zákony týkající se emisí, se budou vyrábět a dodávat pouze vozidla na základě již existujících objednávek zákazníků, dokud výroba vozidel bez filtru GPF neskončí.Implementace nové požadované technologie proběhne v několika krocích a jako první ji v jubilejním roce společnosti Porsche obdrží mimo jiné ikonický sportovní vůz 911."

Jak to bude s Golfem GTI?
Nutnost nové homologace všech aut stojí nejen peníze, ale i čas, takže nová pravidla nejvíc zasáhla značky s širokou paletou modelů a motorizací. Podobně jako Audi nebo Škoda je na tom třeba „V následujících týdnech budou dočasně nedostupné některé verze modelů Volkswagen a na nějakou dobu budou odstraněny z konfigurátoru,“ řekl David Valenta z českého importéra Volkswagenu. „Nabídka většiny z nich bude obnovena v řádech několika týdnů. Některé motorizace pak budou ukončeny. Například motor 1.4 TSI bude napříč modelovou paletou nahrazen novým motorem 1.5 TSI evo. Konkrétně u modelu Golf GTI bude ukončena výroba základní verze a v nabídce zůstane model GTI Performance, a to jak s manuální tak automatickou převodovkou. Ke konci roku pak nabídku obohatí ještě verze Golf GTI TCR s motorem 2.0 TSI o výkonu 290 koní. Výrobce si samozřejmě klade za cíl minimalizovat dobu homologace, nicméně vzhledem k šíři modelové nabídky značky Volkswagen jde o relativně náročný proces, který zkrátka několik týdnů potrvá, přestože byl pečlivě plánován.“
Japonské či korejské automobilky, které nemají tak širokou paletu různých verzí a motorizací, jsou na tom lépe. „Toyota a Lexus homologaci dle WLTP všech svých modelů zahájila s dostatečným předstihem,“ tvrdí PR manažerka českého zastoupení Jitka Kořánová. „Některé modely s homologací dle WLTP jsou již v prodeji - Prius, Prius Plug-in, GT86, RX-  a některé se začaly již v tomto měsíci vyrábět – Yaris, Auris, Aygo, C-HR, RAV4. V každém případě všechny naše modely a verze do konce srpna 2018 budou homologovány dle WLTP.“
Podobně hovoří i ředitel automobilového oddělení Suzuki Tomáš Teufl: „U Suzuki neočekáváme zásadní potíže a do 1.9. bychom měli mít v nabídce všechny modely a verze rehomologované dle WLTP. Jedinou výjimkou bude model Jimny, u kterého se očekává uvedení nové generace. V současné chvíli jsou u autorizovaných dealerů Suzuki k dispozici vozy splňující stávají homologaci.“

Kdo dělá homologaci?
Nutnost nově homologovat všechny vozy vytváří také velký tlak na laboratoře, které ji provádějí. Například Škoda Auto si dříve nechávala schvalovat své vozy u britského úřadu pro certifikaci vozů (VCA). Kvůli nejistotě ohledně pravomocí agentury po odchodu Velké Británie z Evropské unie ale začala využívat služeb českého ministerstva dopravy.
„Vzhledem k tomu, že pro vývoj a výrobu nových modelů a pro jejich průběžné změny a modifikace je vyžadována dlouhodobá jistota, bylo pro společnost ŠKODA AUTO nezbytné vyhledat schvalovací úřad, který bude mít po BREXITu pravomoc fungovat v rámci Evropské unie,“ vysvětluje Vítězslav Pelc. „S ohledem na popsanou situaci, a také jako uznání dlouhodobé spolupráce s Ministerstvem dopravy ČR se ŠKODA AUTO rozhodla soustředit své aktivity typového schvalování na Ministerstvo dopravy ČR, které již mimo jiné vydalo různá typová schválení pro vozidla ŠKODA (např. KODIAQ, KAROQ). Po jednání se všemi zúčastněnými stranami se dospělo ke společnému porozumění ohledně procesu změny a v tuto chvíli je již změna úspěšně implementována.“

Martin Šidlák