Kolem roku 2030 už mnohé evropské země plánují, že všechna nová auta budou mít elektrický pohon. Zajímavý přehled na toto téma zveřejnil Renault u příležitosti uvedení tří svých elektrických vozidel na český trh.

 

Nejradikálnější je Norsko, které chce registrovat pouze elektromobily jako nové vozy už od roku 2025. Paříž chce zakázat vjezd vozidlům s dieselovým motorem ještě o rok dříve, v roce 2030 i těch benzinových, v celé Francii se pak s podobným opatřením počítá v roce 2040. V Německu jsou tyto záměry zatím v jednání. Podrobný přehled vidíte zde:

Ač se to nezdá, Renault patří mezi lídry elektromobility, ale s uvedením svých produktů v České republice dlouho čekal na to, zda stát zavede nějaké dotace. Nestalo se, ale z prestižních důvodů, aby se mohl ucházet o státní zakázky typu České pošty, se rozhodl je prodávat i bez státní podpory. Hlavním modelem je ZOE, již třetí rok nejprodávanější elektrický vůz v Evropě. Celkově bylo prodáno téměř 100 000 vozů. Ve Francii dokonce Renault ZOE tvoří víc než polovinu prodejů elektrických vozidel.
Na český trh vstupuje s novým motorem R110, který vychází z elektromotoru R90, který je na českém trhu rovněž k dispozici. Nová jednotka R110 nabízí o 12 kW vyšší výkon než verze R90. Řidiči budou těžit z vyššího výkonu především při zrychlení na hlavních tazích, nový motor ušetří téměř dvě sekundy z doby pružného zrychlení z 80 na 120 km/h. Točivý moment 225 Nm je dostupný takřka od nulových otáček. Dojezd je kolem 300 kilometrů.
Druhým modelem je elektrická dodávka KANGOO Z.E. Na český trh jsou uvedeny dvě délky karoserie KANGOO Z.E. (4,28 m) a KANGOO MAXI Z.E. (4,66 m). Obě jsou k dispozici jako 2místný furgon, delší z nich i jako 5místné „kombi“. Objem nákladového prostoru je v závislosti na verzi až 4,6 m3 a užitečné zatížení je 650 kg. KANGOO Z.E. nabízí díky novému akumulátoru „Z.E. 33“ (33 kWh) dojezd až 270 km dle NEDC oproti 170 km u původní verze. V reálných podmínkách v dodávkovém cyklu to odpovídá dojezdu přibližně 200 km na jedno nabití.
Poslední novinkou je městská čtyřkolka TWIZY s dojezdem až 100 kilometrů, prodávaná ve dvou verzích – Urban a Cargo. Cargo má jedno sedadlo a zavazadlový prostor 180 litrů a je určena pro převážení drobných zásilek po městě.