Škoda se během posledních let vyšvihla na jednu z nejrychleji rostoucích značek koncernu VW a v ziskovosti se dostala i před Audi. Server Automotive News Europe ale přinesl zajímavou analýzu, ve které tvrdí, že budoucí růst už kvůli požadavkům odborů nebude tak velký, jak firma tvrdí.

 

Od roku 2007 Škoda téměř zdvojnásobila svůj prodej na loňských více než 1,2 milionu aut, zejména díky tomu, že se pevně uchytila na západoevropských trzích v čele s Německem a rychle rostla v Číně, která je pro ni největším odbytištěm. To znamenalo loni rekordní příjmy 16,6 miliard eur. S provozní marží 9,7 % předstihla Škoda i koncernového sourozence Audi.
Do roku 2025 vedení plánuje zvýšit prodej až na dva miliony vozidel. Prostor na to má, především v kategorii SUV, které u Škodovky dělají jen 15 % prodejů, zatímco celkově zabírají SUV 28 % trhu. Škoda už proto uvedla další SUV v Číně, příští rok představí svůj nejmenší model v této třídě, sourozence Seatu Arona. Další SUV pro Čínu bude podle předsedy představenstva Bernharda Maiera následovat v roce 2019. Dalším prostorem pro růst prodejů představuje Indie, kde Škoda dostala koncernový úkol vyvinout platformu pro prodej nízkonákladových vozů. Pokud by se to podařilo, je Indie do budoucna velmi perspektivním trhem, možná až čtvrtým největším na světě. Kromě toho plánuje Škoda pět elektrifikovaných modelů.
V naplnění těchto ambiciózních plánů ale tak úplně nevěří analytická společnost LMC Automotive. Podle ní zůstane Škoda z hlediska objemu výroby v následujících letech zhruba na stejné úrovni, do roku 2021 se jí povede zvýšit produkci na 1,4 milionu aut ročně. „Problémem dalšího růstu je kapacita evropských továren,“ řekl David Oakley, evropský analytik společnosti LMC.
Obrovskou výhodou Škodovky byly dosud nízké mzdové náklady ve srovnání třeba s Německem. Odbory si ale nyní vymohly navýšení tarifů o 12 procent a navýšení celkem devíti různých příplatků v průměru o 50 procent. K tomu v dubnu získali zaměstnanci bonus 67 000 korun, další podobnou odměnu dostanou na konci roku. Automobilka se proto bude snažit zvýšit podíl automatizace, což ale s sebou rovněž přináší zvýšené náklady.
Řešením tak nejspíš bude výstavba dalšího závodu nebo výroba v jiných koncernových továrnách v Německu nebo Rusku, přesto udržet tempo růstu bude pro vedení automobilky velmi obtížný úkol.