Evropská unie si dala za cíl snížit počet automobilových nehod do roku 2050 na nulu. Prvním konkrétním opatřením je představení 12 bezpečnostních prvků, kterými mají být vybaveny všechna nová auta od roku 2021.

 

V EU v současnosti umírá při automobilových nehodách 26 000 lidí ročně. Oproti roku 2010 je to sice pokles zhruba o 20 procent, ale od roku 2013 už není znát žádné výraznější zlepšení. EU si proto dalo cíl snížit tento počet do roku 2030 na polovinu a do roku 2050 na nulu. Prvním krokem by mělo být zavedení 12 povinných prvků výbavy od roku 2021. V současnosti jsou standardem jen některých modelů, u většiny ostatních jsou součástí příplatkové výbavy. Konkrétně jde o:
- Pokročilý systém nouzového brždění
- Systém měření alkoholu v dechu s funkcí blokování nastartování vozidla
- Detekce únavy
- Systémy prevence rozptylování pozornosti (například hlasové ovládání telefonu, rádia apod.)
- „Černá skříňka“ – záznamové zařízení o nehodě
- Signalizace nouzového zastavení
- Zlepšená ochrana cestujících při nárazu
- Rozšíření zóny ochrany pro hlavy chodců nebo cyklistů na čelní kapotě
- Inteligentní asistent rychlosti
- Systém udržování v jízdním pruhu
- Systém ochrany u bočního nárazu
- Couvací kamera nebo asistent parkování
Některé z výše uvedených věcí už nyní pomáhají vozů získat maximální ocenění v crash testech společnosti Euro NCAP – jde například o systémy udržování v jízdním pruhu nebo nouzového brždění. Naopak jedním z nejkontroverznějších návrhů je systém inteligentního asistenta rychlosti, což znamená systém, který omezuje maximální rychlost vozu podle platného omezení v daném úseku. Na jedné straně to mnozí budou brát jako příliš velký zásah do řízení, na druhé straně pokud by šel systém jako všechny ostatní vypnout, ztratilo by jeho zavedení smysl.
Další dvě opatření mají inspiraci v USA. Couvací kamera je tam už nyní povinnou výbavou a probíhá intenzivní diskuse o zavedení systémů, které analyzují řidičův dech, a pokud před jízdou pil alkohol, auto se vůbec nenastartuje.
Martin Šidlák