Elon Musk si na Apríla vystřelil z fanoušků Tesly, když na Twitteru oznámil bankrot své automobilky. Že je ale Tesla ve vážných ekonomických a výrobních problémech, je fakt. Přesto ohlásila další nový model – elektrické SUV se jménem Y by se mělo začít vyrábět od roku 2019.

 

Výroba by měla začít v roce 2019 v americké továrně ve Freemontu, podle utajeného zdroje agentury Reuters se od roku 2021 plánuje výroba i v Číně. Elon Musk už údajně vyhodnocuje nabídku subdodavatelů dílů pro nový model Y. Má jít o malé elektrické SUV s výrazným designem. Na první fotografii autu chybí zpětná zrcátka, která jsou zatím podle legislativy povinná. U konceptů je možné všechno, možná ale výrobce počítá s tím, že v době uvedení modelu na trh už bude možná nahradit zrcátka promítáním obrazu z kamer na vnitřní displeje. Tesla také počítá s rozšířením autonomních funkcí oproti současným vozům. Po modelu Y plánuje tesla výrobu elektrického pick-upu,  dodávky a minibusu, vše na platformě SUV modelu X.
Automobilka Tesla má sice ambiciózní cíle, ale také svoje problémy. Představte si, že si u nějaké značky objednáte auto, ale automobilka vám nebude schopná říct, kdy ho dostanete, protože výroba má neustálé zdržení. Dozvíte se, že 90 procent aut daného výrobce potřebuje nějakou opravu ještě předtím, než opustí brány závodu. A k tomu se ztráta společnosti každou minutu zvyšuje o 6 500 dolarů. To všechno vyplulo na povrch v průběhu posledních týdnů a měsíců. Koupili byste si vůz této značky? Kdyby šlo o jinou firmu než Tesla, většina odpovědí by zněla „ne“. Jenže sekta teslařů svým autům odpustí ledacos, považují se za průkopníky elektromobility a nějaká nedokonalost je nedokáže rozhodit.
Tesle se hlavně stále nedaří rozběhnout výrobu svého stěžejního modelu, na který má shromážděno statisíce objednávek. Automobilka představila svůj model 3 v dubnu 2016, sériová výroba měla běžet od loňského července. V prosinci chtěl Musk vyrábět 20 tisíc trojek měsíčně, nyní se horko těžko dostává přes třetinu tohoto objemu.
Agentura Reuters uvedla, že 90 procent vozů S a X, které sjedou z výrobní linky v americkém Fremontu, potřebuje nějakou opravu, ještě než se vydají k zákazníkům. Reuters se odvolal na svědectví devíti bývalých nebo současných zaměstnanců. Podle nich odhalí kontrolní systém na konci výrobní linky nějaký problém nebo chybu u 90 procent vozů. Tesla k tomu oficiálně uvedla, že jejich systém sledování kvality je neobvykle přísný, navržený tak, aby odhalil ty nejmenší nedostatky. Podle ní je většina poruch drobných a jejich náprava netrvá déle než pár minut. Podle odborníků z oboru, které oslovila agentura Reuters, je však podobná chybovost u velkých automobilek neobvyklá. Například Toyota takto zasahuje jen do 10 % vyrobených vozů.
Začátkem dubna navíc Tesla oznámila, že stahuje do servisů 123 tisíc aut kvůli možné závadě na posilovači řízení. Má dlouhodobé dluhy ve výši 10 miliard dolarů a celkové závazky ve výši 23 miliard dolarů. Každou minutu se její ztráta zvyšuje o 6 500 dolarů a podle agentury Bloomberg jí dojdou peníze na konci tohoto roku. Dluhopisy, které firma vydala před několika měsíci, se obchodují minimálně. Agentura Moody’s nyní hodnotí Teslu ratingem B3 s negativním výhledem. „Ale kdybychom si mysleli, že bankrot hrozí bezprostředně, rating by byl nižší,“ uvedla agentura a uvedla, že společnost nyní akutně potřebuje další dvě miliardy dolarů.
Martin Šidlák