Koncern Volkswagen hledá cestu, jak zvýšit výrobní kapacitu české Škodovky. Řešením může být výstavba nové továrny, která ale s největší pravděpodobností nebude na území České republiky.

 

Škoda uvedla v posledním roce dva velké a výrobně náročně modely v kategorii SUV – Kodiaq a Karoq a nestíhá je vyrábět. Do roku 2020 chce navíc představit 19 nových nebo inovovaných modelů. Musí si tedy odpovědět na otázku, kde je bude montovat. Aktuálně hledá s odbory cestu k dohodě, jak navýšit počet vyrobených aut zejména v závodě v Mladé Boleslavi prostřednictvím tzv. 18směnného systému a flexikont, odbory jsou ale zásadně proti. „O žádném vícesměnném systému nejednáme a ani proti němu nebudeme stávkovat. Prostě o tom není řeč,“ uvedla největší odborová organizace Odbory KOVO.
I kdyby ale k dohodě došlo, představuje to navýšení kapacity o nějakých 83 000 vozů ročně. To je málo. Do roku 2020 potřebuje Škoda posílit kapacitu o zhruba 360 000 aut. Cestou není ani zvýšení výroby v Rusku nebo Číně.
Nelze tedy vyloučit ani investici do zcela nového závodu mimo Českou republiku. Řekl to jak předseda představenstva Škoda Auto Bernhard Maier pro německý deník Handelsblatt, tak šéf celého koncernu Matthias Mueller pro Reuters TV. Díky tomu, že vozy Škoda jsou vyráběny na platformách společných pro celý koncern VW, není výroba mimo ČR nijak zásadní problém. Německé odbory jsou v této oblasti velmi aktivní a snaží se, aby vozy Škoda posílily volnou kapacitu v tamních závodech. Hlavní závod ve Wolfsburgu se například potýká s klesající poptávkou po modelu Golf hatchback. Naopak kapacity v Emdenu, Ingolstadttu nebo Martorellu jsou momentálně naplněné. V úvahu by tam možná připadala výstavba úplně nové továrny.