Konec dieselů v modelu Fabia je už zdá se nevratná záležitost. Jak jsme se ale dozvěděli v rozhovoru s ředitelem Škoda Auto Česká republika Lubošem Vlčkem, v mnoha modelech ho nahradí pohon na CNG, který se rozšíří do víc tříd, než bychom čekali.

 

Škála motorů u faceliftované Fabie zahrnuje čtyři benzinové tříválcové motory o objemu 1,0 l. Motory MPI s nepřímým vstřikováním paliva dávají 44 kW (60 k), resp. 55 kW (75 k). Dva motory TSI disponují pokročilými technologiemi, včetně přeplňování a přímého vstřikování benzinu do válců, což jim umožňuje produkovat nejvyšší výkon 70 kW (95 k), resp. 81 kW (110 k). Oba motory TSI nově dostaly filtr pevných částic. Jak ale vyplynulo z rozhovoru s šéfem Škoda Auto Česká republika Lubošem Vlčkem, paletu motorizací doplní časem i verze na stlačený zemní plyn CNG. „Objeví se v nové Fabii i v novém Rapidu,“ řekl Luboš Vlček. Nejspíš tak půjde o koncernový agregát 1.0 TGI, použitý třeba v nové generaci Volkwagenu Polo.
Inovace v oblasti CNG ale čeká i Octavii, která už tímto pohonem disponuje. Luboš Vlček Flotile potvrdil, že v závěru letošního roku dojde u Octavie G-Tec k úpravě nádrží – zmenší se ta na benzin a naopak větší kapacita bude věnována plynu. Konkrétně benzinová se zmenší z 50 na 10,5 litru a plynové zásobníky narostou z 15 na 19 kilogramů. Celkový dojezd by se tak měl pohybovat kolem 600 kilometrů, z toho většinu na CNG.
Ale zřejmě to není zdaleka vše, protože motor 1.5 TSI, s kterým bude upravený pohon v Octavii spojen, je použitelný i pro další modely. „Uvažujeme v souvislosti s CNG i o jednom SUV,“ prozradil bez bližších podrobností Luboš Vlček.
Martin Šidlák