Spolkový správní soud v Lipsku dnes rozhodl, že německá města mají právo samostatně rozhodnout o tom, zda zakážou vjezd automobilům s naftovým motorem. Čeští bazaristé se brání tvrzení, že vyřazen německé diesely se masivně nahrnou do Česka.

 

Nejvyšší správní soud podle ČTK projednával dva případy, v nichž soudy nižší instance nařídily Severnímu Porýní-Vestfálsku a Bádensku-Württembersku, aby upravily plány čistoty ovzduší pro Düsseldorf a Stuttgart tak, aby tato města co nejrychleji začala dodržovat hraniční hodnoty pro oxid dusičitý (NO2). Německá kancléřka Merkelová zdůraznila, že se rozsudek o možných zákazech jízdy dieselů týká jednotlivých měst, ne celé země. Chce se spolkovými zeměmi a městy jednat.
V Německu se zákaz může týkat 15 milionů dieselových osobních aut, které by podle některých zdrojů mohly směřovat s velkou slevou až 20 % do českých autobazarů.

Čtěte také: Míří do Česka levné diesely ze západoevropských autoparků?

Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA) ale s tímto názorem nesouhlasí. „Již v současné době existují v Německu omezení, která limitují vjezd vozidel do center některých německých měst,“ uvedla asociace ve svém prohlášení. „Tato omezení existují již několik let a týkají se statisíců německých vozidel. Přesto němečtí řidiči taková vozidla masivně neprodávají a už vůbec ne 20 % pod tržní cenou. Případné rozhodnutí soudu o plošném zákazu vjezdu dieselových vozidel do center německých měst tak rozhodně nepovede k tomu, že by majitelé takových vozidel řešili tuto situaci jejich masivním prodejem do České republiky.
V České republice je navíc trh s ojetými vozy již natolik vyspělý, že není  možné, aby absorboval desítky tisíc vozidel, které nevyhovují emisním limitům. Autobazary takové vozy rozhodně nevykoupí a čeští občané jen velmi obtížně budou akceptovat nabídku německého majitele nevyhovujícího vozu na prodej, byť se slevou 20 %.“
Martin Šidlák
Foto: Pixabay