Společnost Kia Motors odhalila nový model Ceed. Ve třetí generaci zmizel nejen apostrof a malé písmeno z názvu cee´d, ale otázkou je, zda zůstane i třídveřové provedení.

 

Od prosince 2006, kdy Kia zahájila produkci první generace modelu cee’d ve svém závodu v Žilině, bylo vyrobeno přes 1,28 mil. těchto vozů. Nové označení – cee’d se mění na Ceed – vyjadřuje podle automobilky upevnění pozice vozidla pro „Community of Europe, with European Design“ (pro evropskou veřejnost s evropským designem).
Nový model se veřejnosti poprvé představí letos v březnu na ženevském autosalonu, kde bude poprvé odhaleno i další karosářské provedení. Kia ale zatím neřekla, které to bude. Logicky se nabízí kombík. Otazník ale visí nad třídveřovým provedením. Sesterský Hyundai i30 ho nemá, naopak nedávno představil karosářskou variantu fastback. Výroba pětidveřového Ceedu bude zahájena v květnu. Prodej nového Ceedu se spustí na konci 2. čtvrtletí 2018, a to výhradně na evropských trzích.
Nižší a širší silueta nového Ceedu s delším zadním převisem a kabinou posunutou více vzad než u předchůdce vyjadřuje vyzrálý dynamický charakter. Zakulacené hrany předchůdce byly nahrazeny ostrými linkami; na přídi zaujme širší ‚tygří‘ maska chladiče a níže posazené otvory přívodu vzduchu, stejně tak jako přesné a lineární tvary rámující přední partii. Nový model standardně používá LED diody pro denní svícení ve stylu ‚kostek ledu‘, čímž odkazuje na vzhled předchozích modelů GT a GT-Line. Při bočním pohledu je kapota opticky prodloužena pomocí ostrých a rovných křivek, které vozu propůjčují vzpřímenější postoj. K vyzrálému a silnému charakteru přispívá boční linie, která nyní výrazněji ubíhá v horizontální rovině. Nový model používá široký zadní C-sloupek, který se v posledních letech stal charakteristickým znakem vozů Kia a současně zvýrazňuje postoj s kabinou posunutou směrem vzad.
Přístrojová deska je rozdělena na horní část – zahrnující ‚plovoucí‘ dotykový systém palubního infotainmentu – resp. spodní část, kde se nachází ovládací prvky audiosystému, vytápění a klimatizace. Středový panel je v zájmu lepší ergonomie a snadného ovládání během jízdy mírně natočen směrem k řidiči. V celém interiéru najdeme vyšší podíl propracovaných měkčených materiálů, zdůrazňujících kultivované a luxusní prostředí kabiny. Povrchy zkrášlují dekory v lesklém nebo matném chromu; zákazníci mohou rovněž volit mezi několika různými typy čalounění, ať již z látky, umělé kůže nebo pravé kůže. Volitelně je k dispozici i kožené obšití volantu a hlavice řadicí páky.
Nový Ceed, postavený na nové podvozkové platformě Kia ‚K2‘, je o 20 mm širší (1800 mm) a 23 mm nižší (1447 mm) než končící model. Rozvor zůstává nezměněn (2650 mm), přičemž přední převis se zkrátil o 20 mm (na 880 mm) a zadní převis prodloužil o 20 mm (nyní 780 mm). Nová platforma nového modelu Ceed přispívá k efektivnějšímu obestavění prostoru. Kia Ceed nyní nabízí větší zavazadelník o objemu 395 litrů a rovněž větší šířku v úrovni ramen pro cestující na zadních sedadlech, více prostoru pro hlavu vpředu a nižší pozici za volantem.
Pro novou řadu Ceed bude k dispozici širší nabídka hnacích ústrojí, vyvinutých s ohledem na různorodé požadavky zákazníků. Zájemci o benzínový pohon se mohou rozhodnout pro modernizovanou variantu oblíbeného agregátu Kia 1,0 litru T-GDi (Turbocharged Gasoline Direct injection – přeplňovaný motor s přímým vstřikováním benzínu) o výkonu 120 koní, resp. nový motor 1,4 litru T-GDi. Nový agregát ‚Kappa‘ 1,4 litru T-GDi (nahrazující motor 1,6 litru GDI) i přes nižší zdvihový objem disponuje výkonem 140 koní, tedy o 4 % více než předchůdce. Díky přeplňování se nový motor chlubí plošší křivkou točivého momentu než někdejší jednotka 1,6 litru, což v praxi znamená lepší odezvu v širším spektru jízdních podmínek – při současném snížení emisí. V nabídce též bude pohonná jednotka 1,4 litru MPi s vícebodovým vstřikováním o výkonu 100 koní.
Pro nový Ceed bude dále k dispozici zbrusu nový naftový motor Kia ‚U3‘. Nová jednotka ‚U3‘ 1,6 litru CRDi (zkr. Common-Rail Direct injection – rozvod paliva typu common rail, přímé vstřikování), navržená v souladu s přísnějšími emisními limity dle nejnovější normy Euro 6d TEMP, využívá aktivní systém selektivní katalytické redukce (katalyzátor SCR) k výraznému snížení objemu škodlivých emisí. Nový motor tak produkuje méně oxidu uhličitého, pevných částic a oxidů dusíku než dříve používané vznětové motory Kia. Nová jednotka 1,6 litru ve dvou výkonových variantách (115 nebo 136 koní) nabídne točivý moment 280 Nm. S novým motorem by měl Ceed produkovat emise CO2 pod 110 g/km – dle nové metodiky měření WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) po převodu na hodnotu NEDC (New European Driving Cycle).