Přísnější emisní norma Euro 6c a nový způsob měření průměrné spotřeby WLTP přinese v letošním roce změny do nabídek automobilek na českém trhu. Některé motory budou automobilky nuceny vyřadit.

 

Příkladem může být třeba Škoda Fabia, které po aktuálním faceliftu nejspíš navždy přijde o dieselové motory. Základ budou tvořit benzinové tříválce, doplněné čtyřválci TSI. „V segmentu menších vozů (FABIA, RAPID) moderní dieselové agregáty vyžadují pro splnění emisních požadavků velmi drahé technologie, které přestávají být pro cenově senzitivní zákazníky akceptovatelné,“ řekl IDNES.cz tiskový mluvčí ŠKODA AUTO ČR Vítězslav Pelc. „V ČR se v případě modelové řady FABIA pohybovala zástavbovost dieselových agregátů pod 10 % z celkového objemu všech prodaných vozů. V Německu a Polsku se prodeje dieselových motorů pohybují na stejné úrovni jako v ČR, tj. do 10 % ze všech prodaných vozů. Ve Velké Británii na úrovni 5 %. Z dalších zemí lze zmínit např. Švédsko a Slovinsko, kde se prodeje naftových motorů pohybují na úrovni 1 % z celkového počtu všech prodaných vozů. Přesto i nadále počítáme s technologií dieselových agregátů do budoucna, jejich potenciál ještě není zcela vyčerpán.“

Filtr všude
Z ceníků BMW zase kvůli emisím zmizí modely BMW M3 a M550i xDrive. „Extrémně komplexní přechod na nové zákonné požadavky a nové předpisy o emisích, stejně jako nová měření spotřeby a emisí CO2 vyžadují obecnou startovací strategii, která zahrnuje všechny modely automobilů BMW Group,“ řekl IDNES.cz tiskový mluvčí českého zastoupení BMW David Haidinger. „Od září letošního roku se budou filtry pevných částic postupně montovat do všech benzinových modelů - kromě BMW i3 - aby byly vždy v souladu s budoucími právními předpisy. Některé modely, které měly být v blízké době tak jako tak krátce přerušeny, byly proto postupně vyřazeny o něco dříve, než bylo plánováno - např. BMW M3. Tyto modely budou pak vybaveny aktualizovanou technologií při příchodu nové generace. Jednoduchá instalace filtru pevných částic ale nestačí. Takové opatření vyžaduje mnoho změn. V případě nového BMW M550i xDrive dojde k dočasnému přerušení výroby, aby mohlo být vybaveno novou technologií.“

Subaru WRX STI už jen letos
Už jen zhruba do března půjde objednat Subaru WRX STI. Důvodem je, že 300koňový plochý dvoulitr EJ25 plní „pouze“ emisní normu Euro 6b, která pozbyde platnosti 31. srpna 2018. Naspecifikovat auta do výroby půjde už jen zhruba do konce března. Pak sice prodeje budou pokračovat, ale už jen ze skladových zásob, které si dealeři naobjednají. Od 1. září 2018 začíná běžet roční lhůta pro takzvaný doprodej, který může podle pravidel čítat až 100 aut. Informace, které má IDNES k dispozici, hovoří o tom, že se měření WLTP bude znamenat konec také pro motory 2.0D Boxer Diesel a motor 2.0DIT.

Peugeot je připraven
U značky Peugeot zmizí z nabídky tyto motory: 2.0 BlueHDi 150 S&S (je např. v modelech 308, 3008, 5008 a dalších), 1.2 PureTech 82 S&S ETG5, 1.6 VTi 115 MAN5, 1.2 PureTech 82 MAN5 a 1.2 PureTech 110 S&S MAN5 (tam ovšem dojde jen ke změně převodovky z pěti- na šestistupňovou). „Nicméně Peugeot je na tuto novou normu připraven a už dnes mohou klienti objednávat modely, které emisní normu Euro 6.2 neboli 6.c splňují,“ říká Radka Matthey z českého Peugeotu. „Zatím jsou tyto nové motory (jedná se o 1.2 PureTech 130 S&S MAN6 nebo EAT8 a 1.5 BlueHDi 130 S&S MAN6) k dispozici pouze pro modelovou řadu 308 a 308 SW, ale v budoucnu se rozšíří i na ostatní řady.“
U Fordu budou přísnější normy znamenat především konec některých dieselových motorů TDCi. Novou základní jednotkou je už představený motor 2.0 EcoBlue s AdBlue.  Ten nahradí u SUV modelů a větších osobních aut agregát 2.0 TDCi. U modelu EcoSportu bude do nabídky zařazen nový menší diesel 1.5 EcoBlue, který však nebude vyžadovat AdBlue. Naopak úplně skončí motor 2.0 EcoBoost, Ford navíc postupně nahradí 6stupňové automatické převodovky PowerShift novými 8stupňovými. U užitkových vozů bude místo dieselových agregátů o objemech 2,2 a 3,2 l základem již zmíněný 2.0 EcoBlue.

Céčko přeskočíme
Příchod nových motorů chystá Opel, třeba u dieselů to podle ceníku modelu GrandlandX budou agregáty 1.5 CDTi 96 kW a 2.0 CDTI 140 kW. Rovnou celou jednu emisní normu se rozhodla přeskočit značka Kia. Její motory budou totiž od září splňovat rovnou náročnější normu Euro6d TEMP. „Všechny benzínové motory GDI s přímým vstřikem budou nabízeny s filtry pevných částic GPF,“ potvrdila IDNES.cz PR manažerka Kateřina Jouglíčková. „Dieselové motory CRDi budou s upravenými filtry pevných částic nově dostupné i se systémem SCR (AdBlue). Modely, které se v letošním roce nedočkají faceliftu, jako např. Kia Venga, budou „rehomologovány“ na Euro 6d tak, aby splňovaly podmínky normy.“ Normu Euro6d budou splňovat i všechny agregáty v hlavní letošní novince – nové generaci modelu Ceed.

Martin Šidlák