Nabídka modelů SUV nebyla nikdy tak široká jako dnes. Kdo chce investovat zhruba půl milionu do nového auta, může vybírat z více než deseti modelů. Pokusili jsme se porovnat tři novinky, které se liší svojí „národností“ – jedna je od české značky, další od německé a třetí od japonské.

 


Karoq, jako druhé SUV značky Škoda v aktuální modelové paletě, se musel vyrovnat s tím, jak se postavit vedle většího Kodiaqu. Designérům se povedlo od sebe obě auta odlišit víc, než bych čekal, zejména v oblasti předních i zadních světlometů. Hlavní linie jsou „ostře řezané“, ale přitom bez nějakých velkých designových experimentů.
Opel Grandland X je celkově „kulatější“ a uhlazenější. Vepředu jsou výrazné chromované lišty navazující na přední světlomety. Spodní část s mohutnými plastovými obklady vytváří dojem robustnosti a elegantní je záď s trojrozměrnou hranou na úrovni světel. Zvenku to všechno vypadá moc dobře, záď ale skrývá jednu „zradu“, zevnitř je špatně vidět ven.
Eclipse Cross zvolil nejagresivnější designový styl. Mitsubishi se rozhodlo jít cestou, na kterou se před lety vydalo BMW s modelem X6, a zkombinovalo tak dohromady SUV a coupé, což je patrné zejména při pohledu na boční linii střechy. Přední maska je z testované trojice určitě nejvýraznější a nejdynamičtější. Zajímavé je i dvojité dělené zadní okno. Zvenku to vypadá trochu zvláštně, ale výhled z vozu ven to spíš usnadňuje.
1. Mitsubishi    2. Opel         3. Škoda   

Interiér
Jestliže v ostatních modelech Mitsubishi najdeme především spoustu černého tvrdého plastu a ne zrovna atraktivní grafiku přístrojů, novinka výrazně dohání aktuální evropskou konkurenci. Velmi originální je pak informační systém, jehož obrazovka v podobě tabletu je na obvyklém místě uprostřed palubní desky, ale nejen že je sama dotyková, dá se ovládat i dotykovou ploškou vedle řadicí páky. Zní to poněkud neobvykle, věřte ale, že v praxi to funguje dobře. Pár věcí v ovládání je ale stále nedotažených, zamrzí třeba chybějící ovládání v češtině nebo nemožnost mít v nejvyšší specifikaci satelitní navigaci.

Stejně jako u vnějšího vzhledu vyhoví Opel Grandland X konzervativním řidičům nejvíc z celé trojice, pokud jde o oblast palubní desky. Ta je velmi podobná té v modelu Astra, což znamená, že tam, kde sesterský Peugeot nabídne futuristicky digitální i-Cocpit, tam má Opel stále klasické analogové budíky, tradiční uspořádání přístrojů a rozumné množství tlačítek, které umožňují ovládat třeba klimatizaci standardními ovladači, není třeba složitě klikat v menu na obrazovce.

Palubní desce Karoqu naopak dominuje obrazovka multimediálního systému, která má podle stupně výbavy 8 nebo dokonce 9,2 palce, a jasně naznačuje, že Škoda jede směrem zvaným Digitalizace. Ten nejvýše postavený informační systém dokonce umožňuje ovládání gesty, respektive zatím umí jedno gesto, a to mávnutím ruky zleva doprava se pohybujete v menu. Hlavní displej se skleněným povrchem se velmi snadno upatlá.

1. Opel        2. Škoda        3. Mitsubishi

Vnitřní prostor
Opel na délce 4 477 milimetrů nabídne zcela klasickou koncepci. Velikost zavazadlového prostoru má hodnotu 514 litrů. Nákladová hrana je sice dost vysoko, ale přímo z prostoru pátých dveří jdou páčkami sklopit zadní sedadla v klasickém poměru 60:40 a díky polohovatelnému dnu můžete vytvořit zcela rovnou přepravní plochu.  Kromě toho, že opěradla zadních sedadel jdou nastavit ve třech polohách sklonu, nejde se sedačkami nic jiného dělat.
Karoq měří na délku 4 382 mm, ale ve variabilitě se mu ostatní nevyrovnají. Standardem jsou stejně jako u Opelu pevně zapuštěná sedadla a za nimi 521 litrů zavazadlového prostoru. Za příplatek lze mít systém Varioflex, který umožňuje měnit velikost prostoru pro zavazadla od 479 do 588 l. Trochu nepraktické je, že posouvat se dají jen dvě krajní sedadla, to prostřední s integrovanou loketní opěrkou bohužel ne. Všechna jdou ale překlopit vpřed, případně úplně vyjmout z auta. To nikdo z konkurence nenabídne, otázkou ale je, kolik zákazníků to bude v praxi skutečně využívat. Litry nejsou všechno, ale Karoq je ale v oblasti zavazadlového prostoru nejuniverzálnější, navíc má nejníže položenou nákladovou hranu a nejširší otvor pátých dveří.
Mitsubishi (délkou je z testované trojice uprostřed - 4405 mm) je v  ohledu variability takovou zlatou střední cestou. Zadní sedadla jsou posuvná, a i při poloze maximálně vpřed stále zůstává pro kolena cestujících dost místa. Velikost kufru pak kolísá od 341 do 448 litrů. To je nejméně z celé trojice, ovšem importér v rámci originálního příslušenství nabídne jeho zvětšení úpravou podlahy, a to zhruba o 60 litrů.
1. Škoda    2. Mitsubishi    3. Opel



Jízdní vlastnosti
Opel podvozkově vychází ze sesterského Peugeotu 3008, který získal titul evropského Auta roku především kvůli povedenému podvozku, takže jízdní vlastnosti hodnotíme na výbornou i u modelu Grandland X. Upřednostňuje pohodlí nad sportovním chováním, což je logická a správná cesta. Auto s nadhledem zvládá většinu nerovností a cestující si doslova hýčká, jen na velkých dírách se občas ozve výrazná rána.
U škodovky se podvozek liší podle pohonu. Předokolky mají vzadu vlečenou nápravu, čtyřkolky víceprvkový multilink. Karoq příjemně pruží, vyniká zejména při přejíždění příčných nerovností. V zatáčkách mu pomáhá mu standardně dodávaný systém XDS+, který přibrzďuje vnitřní kolo a simuluje tak funkci samosvorného diferenciálu. Jízdně je Karoq nejvyváženějším autem z celé trojice.
Japonec nabídne nejsportovnější jízdní zážitky, přičemž ty nejsou vykoupeny nějakým příliš tvrdým nastavením podvozku. Nefiltruje všechny druhy nerovností tak jistě jako ostatní dva, nejhorší je to asi na příčných nerovnostech typu zpomalovacích prahů, ale duši z nikoho nevytřese.
1. Škoda    2. Opel        3. Mitsubishi


Pohon
Dnešní test není klasickým srovnáním, protože velmi odlišné složení motorů a převodovek u jednotlivých modelů nedává šanci sestavit trojici srovnatelných pohonů. Srovnáme tak tentokrát možnosti, jaké jednotlivé modely zákazníkům nabízejí.
Nejširší nabídku má Škoda Karoq. Je možné volit ze dvou benzinových a dvou naftových motorů s výkony od 85 do 110 kW, manuální i automatickou převodovku a rovněž pohon dvou nebo všech čtyř kol.
To u ostatních dvou jsou možnosti volby citelně omezené. Opel Grandland X nabídne sice jen jeden benzinový agregát (96 kW), ale hned tři naftové (88 – 130 kW), manuál i automat. Ovšem pohon všech kol byste hledali marně, technické možnosti podvozku to neumožňují. Mitsubishi u Eclipse Cross disponuje pouze jedním benzinovým motorem 1.5 o výkonu 120 kW s pohonem dvou nebo všech kol. Diesel přijde na trh později. Alternativou manuální převodovky je pouze CVT s plynulou změnou převodu.


Celkové hodnocení
Tento srovnávací test nemůže mít jasného vítěze, protože všechna tři auta jsou povedená a každé vyhoví jinému zákazníkovi.

Škoda Karoq
Není asi pochyb o tom, že Karoq bude mít v Česku nejvyšší roční prodeje z celé trojice. A zájem zákazníků svědčí o mnohém. Nemá žádné citelné slabiny, ze všech tří konkurentů má nejširší nabídku kombinací motorů, převodovek a pohonu dvou nebo čtyř kol a má nejlépe naladěný podvozek. Za to všechno si ale zákazník musí dobře zaplatit. Karoq je vhodný pro zákazníky, kteří chtějí nejmodernější digitální techniku a litry v kufru jsou pro ně jedním z hlavních údajů pro rozhodnutí, přitom příliš neřeší cenu. Karoq tak má dobrou šanci uspět i jako služební auto.
+ naladění podvozku
+ velikost zavazadlového prostoru
+ nejširší nabídka pohonů a převodovek
- cena
- řada věcí za příplatek
Délka: 4382 mm
Velikost zavazadlového prostoru: 521 litrů
Cena od: 529 900 Kč (1.0 TSI 85 kW)

Mitsubishi Eclipse Cross
Pro značku Mitsubishi je tento model velmi povedeným krokem do nové éry. Nabídne sice nejmenší kufr a pouze benzinový motor (zatím), ale kdo chce na silnici vyčnívat z řady, jezdí v autě většinou sám a spíš než velikost kufru je pro něj podstatnější razantnější, sportovnější jízdní styl, je to auto pro něj. Cenově sice startuje o trochu výš než třeba Karoq, ale nabídne z testované trojice absolutně nejsilnější benzinový motor – pokud bychom s ním srovnali nejsilnější benzinový agregát ve Škodě Karoq, už by byl český reprezentant o 25 tisíc dražší (jde ovšem o modernější motor s vypínáním válců).
+ výrazný design
+ sportovnější podvozek
+ vyspělý pohon 4x4
- nejmenší kufr
- omezená nabídka motorů
Délka: 4405 mm
Velikost zavazadlového prostoru: 341 litrů
Cena od: 549 650 Kč (1.5 TURBO MIVEC 120 kW)

Opel Grandland X
Grandland X boduje komfortem a vstřícně nastavenou cenou. Z testované trojky se jako jediný dostane pod hranici půl milionu, a to dokonce dost výrazně. Bohužel nenabídne pohon všech kol, což mu v kompaktní třídě přece jen část zákazníků bere. Podle mě ideální auto pro konzervativnější a starší zákazníky, kterým bude přepravní kapacita bohatě stačit, a za ušetřené peníze si mohou dovolit víc výbavy.
+ vstřícná cena
+ dobře nastavený podvozek
+ povedený interiér
- absence pohonu 4x4
- špatný výhled vzad
Délka: 4477 mm
Velikost zavazadlového prostoru: 514 litrů
Cena od: 479 900 Kč (1.2 TURBO 96 kW)

Martin Šidlák

Srovnání parametrů testovaných vozů najdete na Autohled.cz