Stěžejní novinkou Fordu bude letos nová generace modelu Focus. Při vývoji mu podle slov generálního ředitele českého Fordu Jana Laubeho stála Škoda Octavia, a tak zaujme nový focus zejména svoji prostorností.

Ford v minulém roce dosáhl na českém trhu rekordního prodeje a v registracích jen těsně nepokořil hranici 19 000 aut.  V současnosti na trh vstupuje novinka v podobě malého SUV, model EcoSport a na trh se pomalu blíží i zcela nová generace nového focusu. Nejen o něm a o jeho vývoji jsme si povídali s generálním ředitelem českého Fordu Janem Laubem.

V loňském roce se prodejům osobních vozů na českém trhu poměrně dařilo. Jaký očekáváte vývoj trhu letos a jaká je reakce zákazníků na nový model EcoSport?
Z pohledu trhu očekáváme podobný vývoj jako v loňském roce a ukazují nám to i dosavadní lednové výsledky. EcoSport nám pomůže zachytit poptávku po vozech SUV i v této třídě a první reakce ukazují, že novinka zaujala.  Z našeho pohledu ale letos obměňujeme celou modelovou paletu. To, co jsme neobměnili loni, obměníme letos. Jednak je to příchod EcoSportu a nového focusu, další modernizace ale proběhne u edge, u všech užitkových aut včetně nového customu a i dalších. Proto se na tento rok velice těšíme.

Kdy nová generace Fordu Focus dorazí na český trh a co nabídne?
K oficiálnímu zahájení prodeje včetně odhalení ceníku dojde na přelomu března a dubna. První auta očekáváme v polovině roku, v první fázi v pětidveřovém provedení a na konci léta se připojí verze kombi. Těšíme se na obě dvě varianty. Nový focus bude mít hodně co nabídnout. Je to pro nás zcela nové auto, velké auto a především  ve verzi kombi se těšíme na to, že i z pohledu fleetových prodejů budeme umět nabídnou to, co jsme doposavad neuměli. Mluvím o prostornosti a o objemu zavazadlového prostoru u kombíku. Ten bude mít více než 600 litrů a není žádným tajemstvím, že při vývoji nové generace byla jakýmsi referenčním modelem Škoda Octavia, které tímto budeme moct plně konkurovat. Těšíme se na to, že novinka bude o poznání větší, a po prvních jízdních testech mohu prohlásit, že bude jezdit ještě lépe, než všechny dosavadní generace. Jízdní vlastnosti focus vždy zdobily a  my k tomu teď nabídneme i nové technologie, a to jak pro model Focus, tak i v celém segmentu. Novinkou bude nejen originální volič automatické převodovky, ale i samotný osmistupňový automat. Na focus se moc těšíme, to je pro nás letos zcela zásadní model.

Jak vnímáte budoucnost pohonů? Ford byl v této oblasti doposavad vcelku konzervativní...
V současné době máme opravdu velmi omezenou nabídku, to je fakt. Na druhou stranu, ačkoliv nemluvíme o budoucnosti a jejích pohonech tak okázale, jako naše konkurence, jsme na ni připraveni úplně stejně a počátkem roku 2020 nabídneme kompletní flotilu elektrifikovaných modelů. Ať už na bázi hybridů, plug-in hybridů, či plně elektrických vozidel. Kromě stávajícího hybridního mondea představíme v tomto roce hybridní model Transitu Custom a to je podle mého přesně ten model, u kterého dává použitá technologie smysl.
A pokud jsme se dotkli budoucnosti, spíše než u pohonu vidím v blízké době velké změny v oblasti toho, jak se budou nová auta prodávat a nabízet. Je patrné, že digitalizace dorazila v plné síle a zákazník na to bude reagovat. Automobilky se budou díky tomu snažit zákazníka udržet u svého auta co nejdéle a budou přecházet do směru, kdy budou auto sami servisovat, financovat i prodávat a příležitost dostanou nejen kamenné prodejny, ale i stále atraktivnější e-shopy a internetový prodej.

Zaznamenali jste na vlastní kůži nižší prodeje u dieselů a kde vy osobně vidíte budoucnost pohonů?
Odklon od dieselů je bezesporu znát, vidíme to i u nás, jakkoliv zde to není zdaleka tak výrazný motiv, jako například v zahraničí, kde tento trend sledujeme. Přesto, podle mne, dieselové i benzinové motory tu ještě dlouho zůstanou a budou tvořit základ všech prodejů. Osobně se v této oblasti necítím být vizionářem, řekl bych ale,  že elektrika se nyní prosadí jen proto, že tu je a je k tomu tlačená. Výhledově ale stále věřím tomu, že tu hlavní roli bude nadále ještě nějakou dobu hrát klasický pohon a spalovací motor.

Jak se daří Fordu pronikat do tendrů státní správy, proč si věří v oblasti zůstatkových hodnot a TCO i další informace z rozhovoru s Janem Laubem přineseme v obsáhlém rozhovoru v letošním prvním čísle magazínu Flotila už brzy...