Zajímavé výsledky týkající se uvažování řidičů služebních aut přinesla studie britské firmy Sewells Research & Insight. Ukazuje se, že o novém autě je velká část z nich rozhodnuta ještě dřív, než si ho osobně otestují. Vybírat si ho totiž začínají už při převzetí klíčků od toho aktuálního.

 

Studie ukazuje, že možnost přesvědčit uživatele služebního vozu o pořízení modelu konkrétní značky je pro automobilky značně komplikovaná. Zhruba třetina lidí sice dorazí k dealerovi nebo si objedná zkušební jízdu, v tomto momentu už je ale většina z nich stejně rozhodnutá pro konkrétní vůz.
Podle firmy Sewells Research & Insight má rozhodování o novém služebním voze čtyři fáze: předběžné posouzení, aktivní zvážení, akce a finální rozhodnutí. Studie zjistila, že 42 % řidičů se těší na fázi „aktivní zvážení“, ale na fázi „akce“, tedy návštěvu dealera nebo objednání zkušební jízdy, už se těší jen 34 % řidičů. Navíc podle průzkumu udělá takový krok jen 35 % firemních řidičů a z toho 40 % je už předem o novém autě rozhodnuto a zkušební jízda je jen jakýmsi potvrzením jejich volby. Nadějí pro automobilky a dealery ovšem může být, že 60 % lidí v průzkumu připustilo, že svoje rozhodnutí můžou změnit na poslední chvíli.
Co nejvíc ovlivňuje rozhodování těchto lidí? Podle průzkumu jsou to online zdroje (tedy webové stránky výrobců a automobilových magazínů), sociální sítě, kolegové v práci a zejména potřeby rodiny. Stále více řidičů (více než 50 %) je ochotných si z vlastních peněz připlatit za lepší auto nebo výbavu. Tato ochota je větší u zaměstnanců společností s více než 250 lidmi než u menších a středních firem.
Výsledy průzkumu jsou založeny na pohovorech s 50 řidiči rozdělenými do šesti skupin zpovídaných formou focus group, tisícovce vyplněných online dotaznících a 200 rozhovorech s firemními řidiči.

Martin Šidlák
Foto: Pixabay