Nejvíc je na světě bílých aut. Může za to částečně zájem zákazníků, částečně i strategie automobilek. Britská leasingová společnost Leasecar ale předvídá, že v roce 2018 vzroste popularita modré barvy.

 

Podle společnosti Axalta nejvíc preferují bílou barvu zákazníci v Asii (41 %) a Africe (dokonce 46 %). Celosvětově bílá vede s 35 % před stříbrnou a šedou (23 %), černou (18 %), červenou (7 %) a modrou s hnědou (shodně 6 %). Bílá se drží mezi pěti nejpopulárnějšími barvami už od roku 1953. I v České republice se nejvíc prodávají bílé vozy. Loni byla tato barva nejoblíbenější s 29,50 %, na druhém místě je oficiálně podle statistiky Svazu dovozců aut šedá, ale přesnější by bylo říct šedá se stříbrnou, s 21,13 %, následuje modrá (13,59 %), červená (12,02 %) a černá (11,13 %).
Bílou preferují i některé automobilky. Například když si půjdete koupit Nissan Micra, dostanete v základní ceně jedině bílou barvu. Za ostatní si už musíte připlácet 4 500 až 15 500 Kč. Stejně je to třeba u Fiatu Tipo či Renaultu Mégane.
Tim Alcock z Leasecaru pro web FleetNews uvedl, že prodejem bílých barev se výrobci připravili o zisky z prodeje jiných, hlavně metalických laků. Proto předpovídá, že se budou postupně snažit prosazovat jiné barvy jako základní. Jeho favoritem pro rok 2018 je modrá.
Ukazuje se, že něco na tom bude. Pohledem do ceníků se dá zjistit, že řada automobilek už má modrou jako základní nepříplatkovou barvu. Ta je výchozí volbou třeba pro modely Škoda Fabia, Karoq, Kodiaq, Octavii i Superb. Pro modrou bezpříplatkovou se rozhodl třeba i Opel Astra nebo Insignia.

Martin Šidlák