Poprvé v historii nastal případ, kdy organizace Euro NCAP udělila některému vozu nula hvězdiček za bezpečnost při crash testech. Kromě novinek totiž otestovala i některé starší vozy podle nové přísnější metodiky. Kdysi pětihvězdičkový Fiat Punto tak dnes získal nulu.

 

Nejnovější „runda“ nárazových testů Euro NCAP podle přísnějších kritérií přinesla překvapivé výsledky. Kromě pětihvězdičkových nových vozů Hyundai Kona, Jaguar F-Pace nebo BMW 6 GT byly totiž otestovány i některé starší vozy. Nula hvězdiček získal Fiat Punto, konkrétně jeho třetí generace z roku 2005.
„Skutečnost, že starší vozy nemohou v dnešních testech obstát, ilustruje tempo, jak rychle automobilový průmysl inovuje bezpečnostní prvky,“ uvedl Michiel van Ratingen, generální tajemník Euro NCAP. Mluvčí Fiatu k tomu uvedl: „Bezpečnost má pro skupinu FCA mimořádný význam. Když bylo Punto před 12 lety uvedeno na trh, bylo to první auto ve své třídě ohodnocené pěti hvězdičkami Euro NCAP. Význam bezpečnosti pro skupinu FCA dokládá počet našich nových modelů, které dostaly nejvyšší hodnocení, například Alfa Romeo Giulia, Alfa Romeo Stelvio a Jeep Compass.“
Fiat Punto je extrémním případem, ale tři hvězdičky si z testů odnesly třeba Ford C-MAX a Grand C-MAX. Bezpečnost současných aut se ale výrazně lepší. V letošním roce dostalo 72 % testovaných vozidel pětihvězdičkového ratingu Euro NCAP ve srovnání s 56 % v roce 2016.
Martin Šidlák