Ford Transit Custom prošel pro nový modelový rok modernizací. Ta jakoby se vzhlédla v nové fiestě. Znát je to zvenčí i uvnitř vozu.

Transitu Custom se prodejně daří, když se v letech 2015 a 2016 stal nejprodávanějším modelem své třídy a obdobně se mu dařilo i v tomto roce. Od začátku roku do konce září se ho celosvětově prodalo hned 86 400 kusů a nemalý úspěch zaznamenal i na českém trhu. V třídě lehkých užitkových vozů s nosností do jedné tuny ho nyní nepřehlédnete i díky proběhnuvšímu faceliftu, který pozměnil vzhled přídě, a jak jsem nakousl již v úvodu, inspiroval se u nové generace fiesty. Rozměrné přední světlomety se složitou grafikou a výraznou linkou pásku pro denní svícení utváří výraz celého modelu a popravdě řečeno, Transit Custom vypadá prostě dobře. Musí se líbit, což na jedné straně není v této třídě to stěžejní, ale k zahození zcela jistě také ne.

Uvnitř jako zvenku
A aby toho nebylo málo, fiestu jako bych zde tušil i uvnitř. Stejný přístrojový panel, stejný přístroj infotainmentu. Ale nenechte se mýlit, to není výtka, to je jen konstatování. Ono proč by se člověk na palubě užitkáče vztekal? Interiér je pohodlný, a jak už jsme se mockrát zmínili, více připomíná útroby osobního vozu, než pracanta. V Transitu Custom se navíc neutápíte v přebytku prostoru, vše je příjemně nadosah a na očích. Na nedostatek místa si ale stěžovat nebudete. Kabina modelu custom nabízí rekordní počet odkládacích míst a přihrádek, které myslí na každodenní a úporné nasazení vozu coby mobilní kanceláře. Ty v součtu objemu všech kapes a kaslíků dají dohromady prý až 25 litrů. Pro nás je důležité, že bylo kam uložit i dvoulitrovou PET lahev a všechny potřebné drobnosti.
Co vás možná zmate, je velký počet ovládacích prvků, zejména na volantu. Ale to je daň za plejádu moderních asistenčních a bezpečnostních systémů. A je dobře, že se v nich lze rychle zorientovat. Transit Custom nabízí například inteligentní omezovač rychlosti, který na základě údajů systému rozpoznávání dopravních značek samočinně upravuje rychlost jízdy podle rychlostního omezení platného v právě projížděném úseku. Co se může u „plechovky“ s horším výhledem vzad hodit, je i systém hlídání mrtvých úhlů s funkcí upozornění na přijíždějící vozidla při couvání z parkovacího místa do vozovky. Sami jsme si během prvních jízd vyzkoušeli a musíme pochválit. A pochopitelně, řada dalších asistentů známých z předfaceliftové verze zůstává. Kdo bude chtít, může se spolehnout na systém udržování v jízdním pruhu, sledování bdělosti, asistent dálkových světel, pomoc při řízení s bočním větrem nebo adaptivní tempomat, který jsem tak chválil v testu minulého čísla u velkého transitu. Za sebe musím přidat ještě jeden postřeh, který se týká rozměrných zpětných zrcátek, poskytujících perfektní výhled na situaci vzad. Taková řešení mám rád a přístup Fordu moc chválím.

Jistý na silnici
Všechny aktuálně dostupné motory patří do nové konstrukční řady EcoBlue a pod kapotu Transitu Custom je možné vybírat z výkonů 77, 96, nebo 125 kW. My při naší jízdě vsadili na zlatou střední cestu a prvnímu testu podrobili variantu 2.0 EcoBlue 96 kW. A to jak s manuální šestistupňovou převodovkou, tak v druhém případě i se samočinnou převodovkou SelectShift se stejným počtem převodových stupňů. Testované exempláře byly vybaveny 400 kg balastem, což se nutně projevilo jak na dynamice, tak spotřebě i na samotných jízdních vlastnostech. Transit Custom je však nutné pochválit, jeho jízdní vlastnosti jsou perfektní a patří k tomu nejlepšímu v dané třídě. Motor dynamicky obstál, i když se nám zdál maličko hlučnější. Automatu bych vytkl absenci kickdownu a přimlouval se za lepší hospodaření s rychlostmi při prudké akceleraci. Podle mého nechává motor až příliš vytáčet namísto využití točivého momentu ve středních otáčkách. Jinak ale přeřazuje velmi hladce i rychle. To manuální převodovka je klasickou fordí ódou na dokonalost. Zde bez připomínek. V průběhu krátkých jízd jsme se pohybovali se spotřebou oscilující kolem 6,5 litru. Kdo by chtěl sázet v této oblasti na extrém, může sáhnout na provedení ECOnetic, vycházející z nejslabší nabízené varianty a pyšnící se tabulkovou hodnotou spotřeby 5,7 l/100 km.
I nový Transit Custom nabídne firmám výběr ze dvou výšek střechy, dvou délek rozvoru náprav, několika variant karoserie a celkové hmotnosti v rozsahu 2,6 až 3,4 tuny. Užitečné zatížení činí až 1450 kg. Objednávky na nový Transit Custom přijímá Ford od začátku prosince a první zákazníci se svých vozů dočkají již začátkem příštího roku. Oficiální ceník by měl být k dispozici každým dnem.

Michal Žďárský

Technické údaje: Ford Transit Custom Van 320 96 kW L2/H2

Charakteristika:     naftový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1996 cm3
Maximální výkon:     96 kW
Maximální točivý moment:     385 Nm
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     7,8/6,8/7,2 l/100 km
Emise CO2:     187 g/km
Délka/šířka/výška:     5340/1986/2343 mm
Rozvor:     2933 mm
Pohotovostní hmotnost: 2241 kg
Užitečná hmotnost: 959 kg
Objem nákladového prostoru: 8,3 m3