Diesely mají momentálně špatnou pověst a jejich prodeje klesají. Řada firem uvažuje o jejich nahrazení plug-in hybridy, jejichž nabídka se stále rozšiřuje. I první škodovka na elektřinu bude v roce 2019 plug-in hybridní superb. Aby ale tyto vozy nepřinesly naopak zvýšené náklady na pohonné hmoty a vyšší emise, je třeba důrazně změnit firemní správu vozového parku.

 

Britská společnost FleetChech upozornila na to, že přechod firemních flotil na plug-in hybridy může přinést naprosto opačný efekt, než firmy očekávají – tedy místo snížení emisí jejich zvýšení a místo úspor paliva naopak zvýšení spotřeby.
Jak napsal server Autonaelektrinu.cz, i v České republice jsou benziny a hybridy jediné dva druhy pohonu, jejichž registrace rostou.
„S pokračující démonizací nafty jsou plug-in hybridní motory představovány jako potenciální náhradní řešení, které nabízí úsporu paliva oproti benzinovým motorům, ale lepší emise než diesely,“ řekl výkonný ředitel firmy Peter Golding. „Nicméně, jak se již na příkladu některých firemních autoparků ukazuje, není tomu tak. Před zaváděním plug-in hybridů je totiž nutné, aby firma nejprve učinila řadu opatření, která umožní využívat všech výhod této technologie.“
Základní bodem podle Goldinga je, aby firemní řidiči měli zajištěný přístup k nabíječkám jak v práci, tak doma. Jedině nabité totiž dokážou takové vozy jezdit s nízkou spotřebou i emisemi. Po vybití jde jejich spotřeba prudce nahoru. Dalším důležitým bodem je i změna stylu jízdy oproti vozům s klasickým spalovacím motorem. Školení v tomto směru firmy také velmi podceňují. Spojení elektromotoru a spalovacího motoru totiž dává autu často vysoký výkon, ale využívání jeho potenciálu naplno opět vede k masivnímu zvýšení spotřeby.
Golding tak přiznává, že mnoho firem, které nezměnily svoji firemní automobilovou politiku, pak vyhodnotí jako lepší řešení návrat k naftovým motorům: „Zejména u řidičů s vyšším kilometrovým nájezdem se dieselové agregáty splňující normu Euro 6 stávají řešením, které je nejen ekonomičtější, ale má i menší dopady na životní prostředí, bez ohledu na to, co tvrdí tisk, nátlakové skupiny a ekologické organizace.“

Martin Šidlák