Že se na různých trzích prodávají stejná auta za odlišnou cenu, je známá věc. Přesné nacenění je věcí náročného vyjednávání mezi výrobcem a importérem, konečnou cenu také ovlivňují národní daně. Kde by vás třeba nová Škoda Octavia vyšla levněji než v Česku a kde naopak podstatně dráž?

 

Extrémním případem zlevnění z rozhodnutí samotné automobilky je prodej vozů Volkswagen v USA, kde odstartovala aféra Dieselgate. Američané přesto na německá auta nezanevřeli a prodeje VW tam opět stoupají. Za první tři čtvrtletí letošního roku tam značka prodala 509 200 vozů, což je meziročně o 7,6 % víc. Aby také ne, když svoje produkty razantně zlevnila – například Touareg TDI Sport stál v roce 2014 51 610 dolarů, nyní pouze 38 708 dolarů.
A kde koupíte nejlevněji škodovky? Podívali jsme se do ceníků octavie a hledali vždy nejnižší cenu na daném trhu. Tu samozřejmě kromě národních daní ovlivňuje i zvolená základní motorizace nebo výbava. Motor jsme zohlednili, ale do přepočítávání výbavy jsme se nepouštěli. V řadě afrických nebo asijských zemí se Octavia neprodává, případně je tam k dispozici model před faceliftem (například v Nepálu nebo zemích Latinské Ameriky), takže jsme je do našeho výběru nezahrnuli.
Jedny z nejlevnějších octavií jsou momentálně na domácím českém trhu. Koupíte ji totiž od 417 900 Kč (1.0 TSI 85 kW), ve většině zemí je ale základní motorizací 1.2 TSI, která ale v Česku není v nabídce.
Levnější je už jen na Balkáně a v Pobaltí. Například v Bosně a Hercegovině dá zákazník za Octavii 1.2 TSI od 28 866 marek (376 836 Kč). V Makedonii 14 535 eur (367 444 Kč), v Estonsku 14 400 eur (364 032 Kč).
Jak jsou na tom sousední země? I Slováci mají základní motorizaci 1.2 TSI 63 kW, stojí ale 15 300 eur (391 680 Kč), za Octavii 1.0 TSI zaplatí 16 910 eur (432 896 Kč). Poláci za základní motorizaci 1.2 TSI 63 kW dají aktuálně 59 800 zlotých (364 241 Kč), za 1.0 TSI stále méně než v ČR - 65 580 zlotých (399 447 Kč). V Německu je základní motorizací 1.2 TSI 63 kW, která stojí 17 850 eur (456 960 Kč), verze 1.0 TSI 85 kW pak 19 750 eur (505 600 Kč). Z našich nejbližších sousedů si za octavii nejvíc připlatí Rakušané, protože je základní model 1.2 TSI vyjde na 20 580 eur (526 848 Kč, 1.0 TSI pak na 22 110 eur (566 016 Kč).
Levnější než v ČR jsou octavie v Rusku, kde ale najdete jiné motorizace jsou k dispozici v Rusku, tam je nejlevnější verze s motorem 1.6 MPI, která stojí 964 000 rublů (353 643 Kč). 1.0 TSI ani 1.2 TSI se tam neprodávají.
Kvůli daním byste si hodně zaplatili v Dánsku, kde základní cena verze 1.2 TSI činí 197 000 DK (677 680 Kč). Levnější to je ve Finsku, kde stojí základní verze 1.2 TSI 21 884 eur (560 230 Kč). Ve Švédsku a Norsku se Octavia liftback vůbec neprodává. Přes půl milionů zaplatí zájemci ve Velká Británii (od 552 183 Kč) nebo Lucembursku (od 527 088 Kč). O něco lépe jsou na tom zákazníci ve Francii – 1.2 TSI od 18 890 eur (483 584 Kč), v Itálii – 1.0 TSI 16 079 eur (411 622 Kč, ovšem bez 22% DPH) nebo Chorvatsku – 1.0 TSI 140 369 kun (476 272 Kč).
V Austrálii se prodává octavia nejlevněji s motorem 1.4 TSI 110 kW, a přijde na 25 490 australských dolarů (553 107 Kč). Levná není octavia ani v Indii – tam začíná s motorem 1.4 TSI na 1 571 075 rupiích, cca 581 580 Kč.
V afrických zemích je dohledání srovnatelné ceny složité, buď se tam nová octavia ještě nenabízí, případně se nedají dohledat ceny, protože importéři nemají svoje webové stránky. Ale například v Tunisku je nová octavia v prodeji s motorem 1.4 TSI za cenu od 71 980 tuniských dinárů, což je závratných 915 916 Kč.

Martin Šidlák