Nová Fiesta skvěle jezdí, ale je překvapivě drahá. Jaké jsou její další kladné i záporné stránky jsme prověřili v redakčním testu. Došlo i na robotickou zadnici nebo režim sluhy.

 

Osmá generace malého Fordu to nebude mít vůbec jednoduché. Soupeřů je stále víc, a ten největší, Volkswagen Polo, představil novou generaci jen o chvíli později. Ford proto sází na pokročilou techniku a velkou možnost individualizace. Zpočátku bude nabízet čtyři sériové verze s výrazně odlišným charakterem: stylovou Fiestu Titanium, sportovní Fiestu ST-Line s designem inspirovaným modely Ford Performance, luxusní Fiestu Vignale a Fiestu Trend. V příštím roce nabídku rozšíří ještě crossover Fiesta Active a sportovní Fiesta ST s výkonem 147 kW.

Pochvala za interiér
Když navrhnete plechy, kterých se lidé chtějí dotýkat, víte, že jste vytvořili povedený design, tvrdí Joel Piaskowski, šéfdesignér Ford of Europe. Nová Fiesta osmé generace vypadá podle něj dospěleji, má karoserii s jednoduchými, ale výrazně tvarovanými rysy. Nevím, v tomto případě se asi víc než kdy jindy musím držet staré pravdy, že design je věc individuálního vkusu a každému se líbí něco jiného. Mně se velká maska chladiče spolu s celkově podivně zakulaceným „čumákem“ prostě nelíbí. Zezadu už je to mnohem lepší.
Naopak pracoviště řidiče je na pohled jednoduché, ale dobře zpracované a především promyšlené. Například palubní počítač umí najednou zobrazit až čtyři hodnoty a není tak potřeba mezi nimi přepínat. Velkým krokem vpřed je i multimediální systém SYNC 3. Proti předchozí verzi s divnou grafikou teď už všechno na osmipalcovém centrálním displeji nejen dobře vypadá, ale i funguje. Možná jedině škoda, že mapa nejde zoomovat otočným ovladačem, ale pouze prsty. Legrační mi přišel pouze režim „sluhy“. Čekal jsem, že mi auto přiveze večeři nebo vyčistí boty, ale umí jen zadáním PIN zamknout obrazovku.

 

Čtěte také: Český vozový park patří mezi nejstarší v Evropě, lépe jsou na tom i Slováci nebo Řekové

 

Hlavně tříválce
Přestože fiesta svou délkou 4040 mm řadu konkurentů přerůstá (například Škoda Fabia je dlouhá pouze 3992 mm), uvnitř to příliš znát není. Na zadních sedadlech moc prostoru pro nohy nenajdete, avšak zavazadlový prostor 303 litrů je pro běžné potřeby dostačující. Zavazadelník jde sklopením opěradel zvětšit až na 984 litrů (třídveřová verze slibuje 1093 l), ovšem s výrazným schodem, což je ale v rámci konkurence naprosto normální.  Dá se vyřešit příplatkovou dvojitou podlahou.
Na výběr jsou především benzinové tříválce s turbem i bez, k tomu jeden čtyřválcový diesel. Testovali jsme přeplňovaný agregát 1.0 Ecoboost, který měl v našem případě rovných 100 koní (74 kW), v nabídce jsou ale ještě silnější verze 92 a 103 kW. Maximální točivý moment 170 Nm je k dispozici přibližně od 1500 do 4000 otáček a motor dosahuje papírově průměrné spotřeby jen 4,3 l/100 km, které jsme se ale nepřiblížili ani na dohled. Pozitivní je, že pokud se vysloveně nesoustředíte, tříválec v projevu motoru nepoznáte. Určitě s ním nejde závodit, ale přiměřená dynamika pro předjíždění nechybí. Velmi přesná je šestistupňová převodovka, která by mohla být vzorem mnohem dražším autům.

Čtěte také: Diesel má před sebou dlouhou a čistou budoucnost



Zrozena pro zatáčky
Fiesta výborně navazuje na pověst Fordů jako aut s vynikajícími jízdními vlastnostmi. Do zatáček se vrhá ochotně a dobře v nich drží stopu, přitom se nijak výrazně nenaklání. Tady je mezigenerační změna asi nejvíc poznat. Fiesta patří v tomhle oboru k naprosté špičce. Ale ani komfort není vůbec špatný, podvozek je celkově velmi dobře vyvážený. Jestli vás zajímá pouze komfort, najdete lepší malé auto, ale pokud rádi řídíte, už nehledejte dál.
V mnoha automobilových třídách aktuálně patří vozy Fordu mezi ty s nevýhodnější cenovou nabídkou (např. Mondeo nebo Kuga), v případě Fiesty to ale trochu překvapivě neplatí. Jestliže třeba Citroën C3, Hyundai i20 nebo Renault Clio koupíte nejlevněji už kolem 190 000 Kč bez DPH, pětidveřová Fiesta začíná v akční nabídce kousek pod hranicí 250 000 korun (bez DPH). Ovšem jak ukazují statistiky, zákazníci si v malé třídě rádi připlatí za lepší výbavu. A Fiesta jim v tom vyjde vstříc. Nabízí totiž 15 asistenčních systémů, zatímco předchozí generace měla čtyři. Jde například o systém rozpoznávání dopravních značek, asistent dálkových světel, adaptivní tempomat, nastavitelný omezovač rychlosti, hlídání mrtvých úhlů, sledování bdělosti řidiče, systém automatického navrácení do jízdního pruhu, upozornění na vyjetí z pruhu nebo detektor bezpečné vzdálenosti.

Martin Šidlák

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost
Cena:     276 025 (bez DPH)
MOTOR   
Charakteristika:     benzinový tříválec
Maximální výkon:     70 kW/ 4500-6500 ot./min.
Maximální točivý moment:     170 Nm/ 1500-4000 ot./min.
DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     183 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     10,5 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     5,4/3,6/4,3 l/100 km
Emise CO2:     97 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4040/1941/1476 mm
Rozvor:     2493 mm
Objem zavazadlového prostoru:     303 l
Pohotovostní hmotnost:     1144 kg