Chvíli po tom, co se do České republiky dostala nejnovější modernizace legendárního modelu Subaru WRX STI, přišla zpráva, že jeho prodeje končí. Na vině jsou přísnější emisní předpisy a – ruku na srdce – také malý zájem evropských zákazníků. Jestli chcete WRX STI podle svých představ, máte čas zhruba do března.

 

WRX STI je ikonický model, každý fanda rychlého svezení ho zná. Teď ale prodeje končí. Tedy jen v Evropě. Jinde ve světě bude prodej pokračovat dál. Důvodem je, že 300koňový plochý dvoulitr EJ25 plní „pouze“ emisní normu Euro 6b, která pozbyde platnosti  31. srpna 2018. Pokud si chcete naspecifikovat svoje auta, máte čas zhruba do konce března. Pak sice prodeje budou pokračovat, ale už jen ze skladových zásob, které si dealeři naobjednají. Od 1. září 2018 začíná běžet roční lhůta pro takzvaný doprodej, který může podle pravidel čítat až 100 aut.
WRX STI je sice ikona, ale v Evropě se o ní více mluví, než že by se prodávala. Zatímco v USA se tohoto modelu prodají desítky tisíc kusů ročně, v Evropě to je zhruba šest stovek… „Homologace každého modelu je nákladný proces,“ konstatuje realisticky Subaru v tiskové zprávě. „Přitom je ale Evropa pro Subaru nejmenší světový trh, dokonce menší než třeba ten australský. Zároveň je nejkomplikovanější – rozličné měny, národnosti, mentality, jazyky a lokální legislativy, kterým je ještě nadřazená ta z Evropské unie. Auto pro pár nadšenců se u nás tedy bohužel nevyplatí a ani do aktuální komunikace značky WRX STI zcela nepasuje. Strategie v Evropě je orientována směrem k bezpečnosti (EyeSight), aktivnímu životnímu stylu, odolnosti a univerzálnímu použití vozů Subaru. Pravdou však je, že Japonci umí i překvapit - třeba Levorg se u nás původně vůbec neměl prodávat a nakonec ho tu máme.“
Je ale možné, že se WRX STI někdy v budoucnu vrátí, ale úplně s jiným motorem. Spekuluje se o hybridu nebo elektromobilu, ale automobilka to zatím oficiálně nepotvrdila: „Některá média informovala o chystaném návratu WRX STI na evropský trh v hybridní verzi,“ říká tisková zpráva. „Subaru Europe to však v tuto chvíli odmítlo a označilo za čiré spekulace. Je pravdou, že Subaru pracuje na nové generaci motorů a nová platforma s extra tuhou konstrukcí, na které stojí nová Impreza i XV, má sportovní potenciál. Primárně se však výrobce bude soustředit na to, aby v Evropě byl konkurenceschopný i při stále přísnějších normách. Návrat WRX STI v příští generaci nelze potvrdit.“