Prodej SUV střední třídy se prémiovým výrobcům daří natolik, že v letošním roce jejich prodeje předčily zájem o klasické modely typu sedan a kombi. Téměř všichni zákazníci volí naftový pohon.

 

Podle společnosti JATO Dynamics bylo za první pololetí letošního roku prodáno v Evropě 242 682 prémiových SUV střední třídy, což je o 23 procent víc než ve stejném období loni. Nejvíce se dařilo modelu Volvo XC60, jemuž díky nové generaci rostly meziroční prodeje o 35 % na 52 147 kusů. Za ním skončil Mercedes s modely GLC a GLC coupé s 37 545 kusy, následován Audi Q5 (31 690 kusů), Land Roverem Discovery Sport (25 748 kusů) a BMW X3 (21 551 kusů). U posledně jmenovaného modelu se ale dá čekat v příštím roce vzestup, protože se právě představil v nové generaci. Ani do první desítky se ale nedostala novináři kladně hodnocená Alfa Romeo Stelvio. Pro srovnání – prodej prémiových sedanů a kombi se v této třídě za stejné období zvýšil o 13 procent na 219 404 kusů.
Analytická firma LMC Automotive předpokládá, že se letos v tomto segmentu SUV prodeje přehoupnou přes půl milionovou hranici z loňských 409 196 kusů. A uvedení nového BMW X3 podle ní posune prodeje v roce 2018 až k hranici 560 000 vozů.
Největší objem (konkrétně 46 %) všech prodejů připadá na pouhé dvě země, a to Německo a Velkou Británii. Třetí je Itálie, následovaná Francií a Španělskem.
Zajímavý je i pohled na statistiku z hlediska pohonů. Plug-in hybridy nabízejí v žebříčku nejprodávanějších pouze Volvo a Mercedes, ale představují u nich jen 2,2 % prodejů. Drtivě vede pohon na naftu, a to s 82 procenty. Bude zajímavé sledovat, jestli tento poměr nějak změní čistě elektrické modely – příští rok přijdou na trh Jaguar I-Pace a Audi e-tron, o rok později Mercedes EQ a v roce 2020 elektrické BMW X3.