Prezident Evropského sdružení výrobců automobilů Dieter Zetsche tvrdí, že v roce 2021 budou emise CO2 skoro o polovinu nižší než před deseti lety. Některé automobilky ale do té doby zaplatí na pokutách velké peníze, jiné se jim možná vyhnou.

 

Z tiskové zprávy zaslané automobilkou Toyota vyplývá, že v roce 2015 činily průměrné emise nových automobilů 119,6 g CO2/km a byly o 36,5 procent nižší ve srovnání s rokem 1995, kdy dosahovaly 186 g CO2/km. Podle evropských předpisů týkajících se emisních norem oxidu uhličitého na rok 2021 nebudou moci osobní auta emitovat více než 95 g CO2/km. Navíc se jedná o průměrnou hodnotu pro modelovou řadu každé značky.
Již čtyři roky před uvedenou lhůtou mají někteří výrobci ve své nabídce auta, která s přehledem tyto parametry splňují. V souladu s údaji nejpopulárnějšího britského portálu zabývajícího se ekologií v oblasti automobilových motorů Next Green Car se nejnižší hodnotou emisí CO2 mezi automobily se spalovacím motorem může pyšnit Toyota Prius (70 g CO2/km) a na druhém místě pak Toyota Yaris Hybrid (75 g CO2/km).
V případě modelů se systémem plug-in umožňujícím dobíjení akumulátorů z elektrické sítě se na první příčce umístilo elektrické BMW i3 se systémem Range Extenderem (13 g CO2/km) a na druhé pozici skončila Toyota Prius Plug-in Hybrid (22 g CO2/km). Samozřejmě v případě aut poháněných pouze elektromotorem nebo vodíkovým pohonem – například automobily Tesla nebo Toyota Mirai – činí hodnota emisí CO2 nula.
Osobní a nákladní automobily dle údajů Evropského sdružení výrobců automobilů jsou zodpovědné za emise až 13 procent skleníkových plynů v atmosféře. Proto ve snaze splnit nové emisní normy našla Evropská unie způsob, jak dodatečně motivovat koncerny vyrábějící automobilové motory a připravila celou řadu bonusů a trestů.
Každý gram CO2 nad určenou normu bude výrobce od roku 2019 stát 95 euro. Navíc se trest bude týkat každého prodaného vozidla. Bonusem má být výhodný převod pro modely, které budou emitovat méně než 50 g CO2/km. V roce 2020 se bude při výpočtu průměrné emise automobilů prodaných daným výrobcem takový automobil počítat dvakrát, o rok později 1,67krát a 1,33krát pak v roce 2021. V roce 2022 bude bonusový program ukončen.
Jak předpokládají specialisté z JATO Dynamics, ne každý výrobce má šanci vyhnout se trestu. Finanční ztráty hrozí těm koncernům, které mají širokou nabídku automobilů se silnými motory. Rekordmani mohou zaplatit od 126 mil. do 1,36 miliard euro. Uniknou některé firmy tomuto trestu? Dle PA Consulting se tresty nebudou týkat značek Toyota, Lexus, Volvo a skupiny Renault-Nissan.

Vyhledávání

V aktuálním vydání Flotily se dočtete:

 

UŽITKOVÉ VOZY VE FIRMĚ
-    Nákup a provoz

- Správný výběr

- Novinky na trhu

- Statistiky prodejnosti

- TESTY

- Rozhovory

 

Dále také...

-> Vyplatí se vsadit na provoz prémiových značek?

-> Pokuty firemních řidičů

-> Konektivita a aplikace

-> Elektromobilita v českých podmínkách

 

.. a mnoho dalšího