Pojišťovnám stále roste suma, kterou musejí vyplácet za škody z povinného ručení. V nejbližší době se proto chystají zvednout sazby.

 

Zejména ale rizikovým skupinám a těm, kteří často bourají. U privátních řidičů je to relativně snadné – připlatí si třeba mladí řidiči do 24 let. U firemních flotil ovšem takto jednoduše rozlišovat nejde. U mnoha z nich se za volantem řidiči střídají a pojišťovny často pojišťují autopark jako celek, případně uzavírají smlouvu s leasingovou společností. Nelze tak spojit jednoho řidiče s konkrétním autem a dát mu individuální výši pojistného. Přesto se takové možnosti hledají.

Zdražení bude postupné
Povinné ručení začíná být pro pojišťovny ztrátové, hlavně kvůli rostoucímu odškodnění za újmy na zdraví. „Vše nasvědčuje tomu, že tento stav potrvá. Můžeme tedy s největší pravděpodobností očekávat stoupající tendenci cen tohoto produktu,“ řekla Flotile Ivana Buriánková, tisková mluvčí České pojišťovny.
Těžko ale odhadnout, jak přesně bude zdražení vypadat. „Zdražování bude podle nás pozvolné a bude probíhat průběžně, nikoli skokově. Novým i stávajícím klientům vzroste v řádu několika málo procent ročně. Dá se očekávat, že nastane v nejbližší době napříč trhem. Nicméně je třeba připustit, že podobné výroky zní z pojišťoven už několik let celkem jednohlasně, ale realita je zatím jiná,“ konstatuje Eva Svobodová z pojišťovny UNIQA.
Kvůli velké konkurenci a citlivosti českých řidičů na cenu poroste povinné ručení spíše po malých částkách, ale zato dlouhodobě. Jen u nákladních vozidel a tahačů se dá očekávat strmější růst. „Od příštího roku dojde k některým úpravám v sazbách v řádu jednotek procent,“ potvrzuje i Renata Čapková z České podnikatelské pojišťovny.
Zajímavý postřeh přidává Václav Bálek z Allianz pojišťovny: „O kolik se u konkrétní pojišťovny průměrně zvýší sazby nelze říci přesně. Velmi to mimo jiné také záleží na ochotě ostatních pojistitelů brát do svého portfolia klienty, u nichž škodová historie není dobrá. Tato ochota je rok od roku menší.“

Pojištění na míru
Aktuálním trendem je nabízet pojištění „na míru“. Navenek je logicky prezentováno především jako zvýhodnění pro ty, kteří jezdí slušně, samozřejmě jde ale hlavně o to neprodělávat na těch, za které pojišťovny vyplácejí velké plnění. Allianz tak třeba nabízí pojištění podle počtu najetých kilometrů. Do budoucna se bude ještě více přihlížet i ke stylu jízdy a rizikovosti jednotlivých skupin řidičů. Více tak zaplatí třeba mladí lidé do 24 let.
U firemních flotil ovšem pojištění na míru tak snadno udělat nejde. „Stejně jako u privátních zákazníků i ve flotilovém pojištění se dá očekávat růst cen,“ říká Renata Čapková z České podnikatelské pojišťovny. „Úpis nových flotilových klientů a obnova stávajících smluv probíhá individuálně – tj. pro každý obchodní případ stanovujeme vlastní cenu, závislou především na předchozím škodním průběhu. Dalšími kritérii zohledňujícími výsledné pojistné je propojištěnost s ostatními druhy pojištění (např. havarijní, majetkové či odpovědnostní), druh a oblasti provozu vozidel, velikost flotily atd.“
To zůstane i do budoucna základním přístupem pojišťoven. „Do nejbližší budoucnosti u flotil nepočítáme s tím, že bychom nějakým způsobem „konkretizovali“ jednotlivé řidiče a podle nich stanovovali pojistné. I nadále tak bude jedním z kritérií, podle kterých se stanovuje cena pojistného, škodní historie celé flotily,“ povrzuje Ivana Buriánková z České pojišťovny.
Stejně to vidí i Milan Káňa z Kooperativa pojišťovny: „U většiny flotil jednáme o podmínkách ve víceletém horizontu, a to individuálně.  Jedná se o model náročnější na správu smlouvy i komunikaci, ale dlouhodobě správný a úspěšný. Ke zdražování nebo změně podmínek smluv vždy dochází individuálně s vazbou na dosažené výsledky flotily. Při budování obchodního vztahu klademe důraz na přípravu podmínek každé flotily již před samotným počátkem a soustředíme se na komunikaci i po celou dobu trvání spolupráce. V rámci individuálního přístupu například pomáháme identifikovat neobvyklé změny ve vývoji flotily, kdy se mimo jiné významně zvýší počet škod.“

Prevence nestačí
Prevence je jednou z věcí, jak se pojišťovny snaží působit na firmy. O nějaké lepší rozlišení ve výši pojistného se snaží. „Pojišťovna u flotilového pojištění neřeší, pokud vykazuje jedno vozidlo v rámci flotily výrazně více škod, pokud má celá flotila odpovídající škodné zatížení,“ říká Václav Bálek z Allianz pojišťovny. „Pokud jde o vozidla, pojištěná v rámci leasingových flotil, tak i v těchto případech se již hledají různá řešení, která by odrážela škodní historii klienta. Zejména jde o případy, kdy má klient více vozidel pojištěných v rámci leasingu - typicky u operativních leasingů.“
Žádná revoluce se ale asi čekat nedá. „V tuto chvíli nechystáme žádné zásadní změny. Nicméně segment pečlivě sledujeme a skládáme statistiky z různých úhlů pohledu, abychom zjistili zřejmé trendy, které by se daly zohlednit v zájmu spravedlivějšího pojistného,“ uzavírá Eva Svobodová z UNIQA pojišťovny.