Prodeje benzinových aut v Evropě byly v letošním prvním pololetí poprvé od roku 2009 vyšší než dieselových. Vyplývá to ze statistiky asociace evropských výrobců ACEA. Má to ovšem jedno "ale".

 

V prvním pololetí loňského roku činil prodej dieselových aut na starém kontinentu 50,2 procenta všech prodejů. Letos ale tento podíl spadl na 46,3 %, v absolutních číslech se prodalo o 152 323 dieselových aut méně.
Naopak rostl prodej benzinových vozů – jejich podíl stoupl z loňských 45,8 % na letošních 48,5 %. Poprvé od roku 2009 je tak podíl benzinových aut vyšší než dieselových. Meziročně našlo nového majitele o 328 615 benzinových aut víc. Zbývajících 5,2 % připadá na alternativní pohony jako elektromobily, hybridy nebo CNG.
Diesely mají špatnou pověst kvůli aféře Volkswagenu, ale rostoucí prodej benzinových aut také není bez komplikací. Například Paříž nebo Athény plánují zakázat vjezd dieselovým vozům do centra měst, podobné kroky plánují třeba i Stuttgart nebo Mnichov. ACEA ale varovala, že přechod na benzínové motory by v Evropě mohl zkomplikovat plánované snižování emisí CO2. „Politici si musí být vědomi toho, že náhlý posun od dieselové technologie k benzinové povede ke zvýšení emisí CO2,“ řekl generální tajemník ACEA Erik Jonnaert. Naftové motory totiž mají nižší spotřebu a produkují tak méně emisí CO2, na druhou stranu ale mají vyšší emise oxidů dusíku a pevných částic.
Jonnaert tak volá po větší podpoře alternativních pohonů. „Je třeba udělat další kroky, které by povzbudily spotřebitele ke koupi vozidel s alternativním pohonem, například zavedením pobídek a rozvojem infrastruktury dobíjení v celé EU,“ uvedl Jonnaert.