V roce 2007 tvořila SUV pouze 7 procent evropských prodejů, letos už to bude kolem 28 % a v roce 2020 bude víc než třetina nových aut na starém kontinentu kategorie SUV. Tvrdí to odborníci organizace JATO Dynamics.

 

Popularita crossoverů a modelů SUV stále roste. Výrobcům přináší tato kategorie vysoké prodeje a tučné zisky, díky nimž mohou investovat do nových technologií, elektromobilů či autonomních vozů. Tvrdí to experti společnosti JATO Dynamics, které citoval server Automotive News Europe.
„Jde o globální fenomén, který začal v USA, rozšířil se do Evropy a Číny a nyní mění rozvíjející se trhy jako Brazílie, Indie a další v jihovýchodní Asii,“ řekl serveru Felipe Munoz, globální analytik JATO Dynamics.
A nezdá se, že by to v dalších letech mělo být jinak. V Evropě loni představovaly vozy SUV 26 % prodejů osobních aut, letos se předpokládá prodej více než 4 milionů vozů, což by znamenalo nárůst na 28 %. V roce 2020 by to podle společnosti LMC Automotive mělo být 5,7 mil., což představuje tržní podíl 34 %.
V USA je tato třída vozidel označována jako CUV (crossover utility vehicles) a loni s 5,6 mil. prodanými vozy zabírala 33,8 % trhu. V Číně dosahují SUV už hranice 40% tržního podílu, když se těchto vozů prodalo v prvním pololetí letošního roku už 4,5 milionu, což je mimochodem 4x víc než v roce 2011.
Zajímavý je i pohled do statistiky, u kterých automobilek je model třídy SUV jejím nejprodávanějším v Evropě. Letos to zatím platí pro značky Nissan, Hyundai, Kia, Mazda, Mitsubishi, Jaguar, Lexus, Porsche, Maserati a Volvo. Například u Volva dělají SUV už více než 50 procent prodejů, a to ještě nebyl na trh uveden jeho nejmenší model XC 40.