Stát udělal první krok k tomu, aby v následujících čtyřech letech nakupoval všechna auta pro sebe a státem zřízené organizace centrálně. Celkem půjde až o 866 milionů korun.

 

Už před dvěma lety prosadil ministr financí Andrej Babiš ve vládě myšlenku centrálního nákupu. Plánoval nakupovat pro stát centrálně třeba kancelářské vybavení, počítače a datové služby, energie, služební auta nebo pohonné hmoty. Nyní po dvou letech dostala konkrétní podobu myšlenka takového systému pro pořizování služebních aut. Jmenuje se Dynamický nákupní systém a už má své tři vítěze, kteří však ale ještě tak úplně vyhráno nemají…
V druhé polovině května bylo ukončeno výběrové řízení na Dynamický nákupní systém na dodávky osobních vozidel (DNS), a to celkem za 866 milionů korun během čtyř let. Vítězem se stala Škoda Auto, její dealer Přerost a Švorc a dealer Fordu Auto Kora Top.

Čtěte také: Každé čtvrté státem nakupované auto má být alternativní. Je to fér?

Stát bude během čtyř let vypisovat výběrová řízení podle potřeb svých jednotlivých organizací prostřednictvím Centrálního zadavatele. Součástí zadávaných veřejných zakázek mohou být i služby servisu, oprav či pravidelné údržby. Předmětem veřejných zakázek zadávaných v DNS mohou být i dodávky osobních vozidel pořizovaných jako věcné výhry v rámci účtenkové loterie. Zadávací dokumentace se odvolává také na vládní usnesení č. 978 z roku 2015 o Národním programu snižování emisí, v rámci něhož se rozhodla nakupovat při pravidelné obměně vozového parku státu a státem zřízených organizací vozidla s alternativním pohonem. Do 31. prosince 2020 by tento podíl měl být 25 %, do konce roku 2030 dokonce 50 procent.
Tři vítězové výběrového řízení ale nevyhráli zakázku na dodávku aut za 866 milionů. Neznamená to ale, že už se bude o dodávkách aut za stovky milionů rozhodovat už jen mezi nimi. Získali spíše jen určitou administrativní výhodu oproti ostatním v tom, že v následujících čtyřech letech jim automaticky přijde každá poptávka v systému DNS a nebudou v něm muset už dokazovat svoji kvalifikaci. Ucházet se ale o zakázku budou moct i ostatní.
„DNS řídí zvláštními procesními pravidly a výzva k podání nabídky je před zadáním veřejné zakázky v DNS zasílána (pouze) všem dodavatelům zařazeným do DNS. Po celou dobu trvání DNS je nicméně každému potenciálnímu dodavateli umožněno podat žádost o účast, tj. o zařazení do DNS. Zmiňovaný okruh tří dodavatelům tak není konečný a v budoucnu lze předpokládat jeho značné rozšiřování o další potenciální dodavatele. Další dodavatelé, kteří by podali žádost o účast, budou při splnění zadávacích podmínek zařazeni do DNS do 10, resp. při výjimečných případech do 15, pracovních dnů od doručení jejich žádosti o účast,“ vysvětluje Filip Běhal z tiskového oddělení Ministerstva financí.
Značka Hyundai, která se společně se Škoda Auto nejčastěji utkává o státní zakázky, mezi vítězi není a zřejmě nebyla ani mezi přihlášenými a bude se tedy muset ucházet o každou zakázku zvlášť. Na dotazy Flotily ale zástupce značky do uzávěrky neodpověděl.

Čtěte také: Škoda a Hyundai se poperou o velkou státní zakázku za 269 milionů

Vyhledávání

V aktuálním vydání Flotily se dočtete:

 

UŽITKOVÉ VOZY VE FIRMĚ
-    Nákup a provoz

- Správný výběr

- Novinky na trhu

- Statistiky prodejnosti

- TESTY

- Rozhovory

 

Dále také...

-> Vyplatí se vsadit na provoz prémiových značek?

-> Pokuty firemních řidičů

-> Konektivita a aplikace

-> Elektromobilita v českých podmínkách

 

.. a mnoho dalšího