V lednu 2014 bylo v ČR celkem 50 veřejných CNG stanic, dnes jich je již 140 a další se chystají zahájit provoz už v tomto měsíci. Za poslední 3 roky tak v ČR přibylo 100 plnicích CNG stanic a do roka by mohla být překonána magická dvoustovka. Chystá se s výhledem na zdražování benzinu a nafty druhá velká vlna pořizování aut s pohonem na zemní plyn?

 

Jak jsme psali v dřívější zprávě, předchozí rok byl z pohledu cen klasických pohonných hmot nejpříznivější za posledních sedm let. Očekávané zdražování benzinu a nafty znovu nahraje alternativám a zejména pohonu CNG, který si na trhu již stihl vydobýt pevné místo a přijatelné podmínky.
V průměru je dnes v každém kraji kolem 10 ti stanic, nejvíce, celkem 22, jich má kraj Středočeský. A co je možná ještě podstatnější, plničky se stále častěji otevírají na čerpacích stanicích, kde má řidič veškerý dostupný komfort. Stojany se zemním plynem tak nalezneme u značek Benzina, MOL, OMV, Shell, Texaco, Total, EuroOil, D oil, Caroil, KaprOil, Marho, Kontakt, Q100 aj. Zejména Benzina má CNG stojan v ČR už na 30 čerpacích stanicích a uvažuje až na 80 ti. Napříč Evropou je asi 5 tisíc CNG stanic. Velkému zájmu o koupi ekologických CNG vozidel v ČR přispívají i pobídky a dotace. Pro příští rok Ministerstvo životního prostředí uvažuje, že by mohla být finanční podpora na nákup CNG vozidel nastavena pro všechny.

Koncem listopadu loňského roku bylo slavnostně vyhlášeno dosažení počtu první stovky veřejných CNG stanic v ČR, o rok později je jich dnes motoristům k dispozici již 140. „V roce 2017-18 by mohlo být v ČR už 200 plnicích CNG stanic, mnoho je před dokončením nebo ve výstavbě. Už zkraje roku 2017 se otevřou další CNG stanice např. v Náchodě, Turnově, v Těšovicích u Prachatic, Kyjově u Hodonína, další v Havlíčkově Brodu, také v Liberci a Třeboni, staví se také třeba už v Klatovech, ve Znojmě a dalších městech,“ říká Jiří Šimek, člen Rady ČPS. Mezi čtyři největší investory patří Bonett Gas Investment, Vítkovice Machinery Group, innogy Energo a E.ON Energie. Mimo veřejné stanice si ale dopravní podniky a soukromé společnosti budují své vlastní plnicí CNG stanice v podnikových areálech (např. DB Schenker, Linde Material Handling a mnoho dalších), podnikatelé si kupují i soukromé menší domácí plničky.

EXKLUZIVNÍ TEST: Škoda Fabia III Combi CNG - Vlastní cestou

Podle poslední zprávy Navigant Research by v roce 2025 mělo jezdit na světě již 40 milionů CNG vozidel. Dnes u nás jezdí kolem 16 tisíc CNG vozidel a každý rok jich přibývá kolem 4-5 tisíc. Některé vozové flotily přepravních společností, jakou má třeba Česká pošta, už mají více než tisíc CNG vozidel, podíl CNG vozidel ve svém vozovém parku postupně zvyšuje u nás i např. přepravní služba GLS aj. „Ekologické a úsporné CNG vozy již běžně využívají městské úřady, Policie, Hasičský záchranný sbor, zdravotnická zařízení atd. CNG jako alternativní palivo je nyní nejoblíbenější. Rychlému růstu počtu CNG vozidel přispívají i pobídky a dotace,“ dodává Jiří Šimek z ČPS. Naposledy Ministerstvo životního prostředí (MŽP) vyhlásilo v ČR výzvu pro kraje a obce. Podpora pro osobní auta na CNG do 3,5 tuny činí 50 tisíc korun. Dalších 10 tisíc korun může být poskytnuto na ekologickou likvidaci starého vozu. Pro žadatele z řad obcí, krajů a jimi řízených organizací je připraveno jen na CNG vozy celkem 20 milionů korun (cca 400 CNG vozidel). Příjem žádostí nyní běží až do 31. března 2017, např. město Ostrava již informovalo, že podá žádost na 18 CNG vozidel. Pro příští rok MŽP uvažuje, že by mohla být finanční podpora CNG vozidel nastavena pro kohokoliv.

Počet veřejných plnicích stanic v jednotlivých krajích ČR

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Čtěte také:

- DLOUHODOBÝ TEST: Seat Leon ST 1.4 TGI - Život s plynem

- Ceny PHM byly nejnižší za posledních 7 let

- Proč si lidé kupují nebo nekupují ekologická auta