Koncern Volkswagen čeká „redukční dieta“ - škrty, omezování nákladů a zvyšování produktivity. Potřebuje vytvořit rezervu na případné další náklady spojené s Dieselgate a na slibované projekty v oblasti elektromobility.

Šetřit se proto bude skoro všude. Šéf Volkswagen Group Matthias Müller už oznámil, že chce v příštím roce snížit náklady o 10 % oproti roku 2016. Zároveň se musí zvýšit produktivita a ziskovost u všech značek. Už 25. října má soud v USA rozhodnout, zda schválí pokutu ve výši téměř 10 miliard dolarů pro 500 000 poškozených majitelů dieselových koncernových aut. Ti se mohou do září 2018 rozhodnout, zda přijmou nabídku zpětného odkupu svého vozu, nebo si v něm nechají upravit software.
Audi tak například omezí některé investice do technologických projektů. Dva zdroje z Audi potvrdily agentuře Reuters, že omezení se dotkne například výstavby testovací dráhy pro autonomní vozy, zázemí pro výrobu baterií a konceptů nebo plánovaného technologického parku v Ingolstadtu zvaného IN-Campus, který měl vzniknout v jihovýchodní části města v prostorách bývalé rafinérie ropy.
Přestože Audi zatím investuje více než její konkurence BMW nebo Mercedes, škrty se podle Reuters nelíbí zaměstnancům. Podniková rada Audi, která má polovinu křesel v dozorčí radě, už kritizovala například skutečnost, že první velkosériový elektromobil Audi se nebude vyrábět v Ingolstadtu, ale v Bruselu, nebo že se produkce modelu Q5 stěhuje do Mexika.
Česká Škoda Auto tvrdí, že jí se žádné mimořádné škrty zatím netýkají. „ŠKODA se průběžně snaží hledat způsoby optimalizace procesů a nákladů, aby byla efektivnější a finančně silnější. To je důležité pro každou firmu, pokud chce zůstat dlouhodobě konkurenceschopná. Další opatření nad rámec těchto standardních procesů nejsou plánována,“ řekl mluvčí automobilky Jozef Baláž.
V rámci svého plánu představit do roku 2025 až 30 elektromobilů potřebuje VW investovat v této oblasti značné množství peněz. Zvažuje například výstavbu závodu na výrobu baterií za 10 miliard eur. Zatím ji sice oficiálně nepotvrdil, ale tlačí ho k tomu třeba šéf podnikové rady Bernd Osterloh, který se obává, že masovější výroba elektromobilů připraví část zaměstnanců VW o práci.

Volkswagenu hrozí pokuta i v Británii
Volkswagen popřel prodej některých značek