Mercedes tvrdí, že vyřešil jedno z hlavních morálních dilemat autonomních vozů – pokud musí někdo zemřít, má to být řidič nebo chodec? Pro co se rozhodl Mercedes?

Mnoho automobilek vyvíjí a testuje autonomní vozidla. Technicky už je problém jejich nasazení do provozu téměř vyřešen, ale zbývají ještě otázky právní a morální. Stroj se totiž sice neunaví, nemůže usnout a jeho reakce bude vždy rychlejší než lidská, přesto však nastanou situace, při kterých by stroj musel porušit první zákon robotiky: „robot nesmí ublížit člověku“. Říká se tomu „dilema stroje“ a popisuje klasickou situaci, kdy jedete po silnici a ze zatáčky se do protisměru náhle vyřítí neovladatelný kamion. Ubrzdit před ním není možné, máte jen dvě možnosti – čelní srážku, při které téměř jistě zemřete, nebo úhybný manévr na chodník, po kterém ale právě jde chodec. Když uhnete, sám se zachráníte, ale zabijete ho. Člověk v takové situaci reaguje instinktivně, stroj musí jednat bez emocí, podle toho, jak je naprogramován. Průzkumy společnosti Amazon nebo magazínu Science ukázaly, že lidé by v takové situaci hlasovali pro řešení, které přinese nejmenší počet obětí.
Co když jde ale o situaci „1:1“ – mrtvý řidič nebo mrtvý chodec? Bezpečnostní inženýři Mercedesu se, jak se zdá, už rozhodli. Britskému magazínu Auto Express řekli, že jejich vozy budou v takové situaci upřednostňovat záchranu posádky.

Čtěte také:
Video: Jak funguje autonomní Mercedes
Kalifornie povolila autonomní vozy v běžném provozu

„Pokud víte, že můžete zachránit alespoň jednu osobu, tak jednu osobu zachraňte. Tu v autě,“ řekl Auto Expressu Christoph von Hugo z Mercedesu. „Pokud máte možnost alespoň jedné smrti zabránit, musíte to udělat. Můžete samozřejmě obětovat auto, ale nevíte přesně, co se bude dál dít s lidmi venku, které zachráníte, takové situace jsou velmi složité. Proto je lepší dát přednost záchraně lidí, o kterých víte, že je můžete zachránit.“
Christoph von Hugo ale zdůraznil, že podle něj takové eticky složité situace budou nastávat jen minimálně. Hlavním úkolem konstruktérů je především takovým situacím předcházet. I průměrný řidič se do nich dostane jen naprosto výjimečně a autonomní vůz bude vždycky lepší než průměrný řidič.