Podle průzkumu společnosti Continental 82 procent českých motoristů věří, že je moderní technologie v automobilech lépe chrání před nehodami, ale v praxi je kupodivu téměř nevyužívají a málokdo je do nich ochoten investovat. Některé z pokročilých bezpečnostních technologií tuzemští motoristé ani neznají. Průzkum odhalil také nejčastější hříchy českých řidičů a jak se staví k autonomnímu řízení.

Continental je jednou z největších společností, která vyvíjí a dodává technologie, komponenty i pneumatiky pro automobilový průmysl. Její aktuální průzkum se zaměřil na přístup tuzemských motoristů k moderním bezpečnostním technologiím v nových osobních automobilech. Pro firmu Continental Barum jej zpracovala společnost STEM/MARK letos v březnu a výzkumu se zúčastnilo 469 respondentů.

Průzkum zjistil, že podle českých motoristů mají na bezpečnost největší vliv řidičovy schopnosti, technický stav vozu a kvalita pneumatik. Tyto aspekty zmínilo nejvíce dotázaných. Zásadní vliv na bezpečnost jízdy má řidičova koncentrace. Tu podle průzkumu nejčastěji oslabuje únava, kterou uvedlo nejvíce, 86 procent respondentů. Na druhé příčce se umístilo agresivní chování ostatních řidičů s výsledkem 77 % a telefonování s 67 procenty. Dalšími nejčastěji zmiňovanými příčinami ztráty pozornosti byly jídlo, kouření či vliv spolujezdce.

continental_pruzkum_bezpecnostPrávě před nehodami vznikajícími kvůli ztrátě koncentrace chrání moderní bezpečnostní systémy. Čeští motoristé o nich většinou vědí, ale málokterý je používá. Například aktivní parkovací asistent, který najde automobilu dostatečně velkou mezeru a pak za řidiče při parkovacím manévru točí volantem, zná celých 80 procent řidičů, ve svém voze jej má však jen 7 % z nich. Následovaly kamery monitorující okolí vozu, o kterých ví 76 procent motoristů, využívá je však jen 6 %. Ve vozech integrované komunikační systémy pro kontakt asistenční služby zná 58 % respondentů, využívají jej však jen pouhá tři procenta z nich.

Z pokročilých bezpečnostních technologií mají v českých vozech největší zastoupení adaptivní tempomat, který zná 55 % dotázaných, a systém kontroly v pneumatikách, o kterém ví 49 procent z nich. Těmito systémy je vybaveno shodných 13 procent tuzemských automobilů. Nejméně motoristů, celých 70 % neznalo tlumiče hluku v pneumatikách a nafukovací bezpečnostní pásy; 64 procent nemělo povědomí o head-up displejích, promítajících nejdůležitější informace nad přístrojový štít přímo do zorného pole řidiče.

continental_pruzkum_bezpecnostČeši tak zůstávají konzervativní. Proti dopravním nehodám se snaží chránit používáním bezpečnostních pásů, dodržováním předepsané rychlosti a rozestupů, ale i pravidelným sezónním přezouváním pneumatik. Naopak relativně nejčastějšími hříchy jsou telefonování, kdy 30 procent motoristů většinou nebo vůbec nepoužívá handsfree, čtvrtina řidičů ignoruje kontrolu tlaku v pneumatikách a nejspíše z všeho nejhorší je nedodržování pravidelných kontrol vozu v servisu, kam běžně nebo vůbec nejezdí 23 procent zdejších motoristů. To je vzhledem ke dvaačtyřicetiprocentnímu podílu osobních automobilů starších než patnáct let velmi vysoké číslo. Přitom 97 procent motoristů považuje technický stav vozu za faktor, který má významný vliv na bezpečnost jízdy.

Průzkum zjišťoval také postoj českých motoristů k autonomnímu řízení. Zatím jej vnímají rozporuplně. Jen 6 % by je uvítalo otevřeně s názorem, že díky samočinně jezdícím vozům bude provoz bezpečnější. Čtyřicet procent Čechů k nim má sice kladný ale opatrný postoj s tím, že je autonomní řízení třeba ještě důkladně testovat. Šestatřicet procent motoristů by uvítalo spíše rozvoj jiných technologií chránících posádku vozu a 16 % nevěří, že stroj může nahradit schopnosti řidičů ani že se autonomní řízení obecně rozšíří.

continental_pruzkum_bezpecnostSpolečnost Continental se snaží přispět ke zlepšení bezpečnosti na silnicích nejen vývojem technologií pro bezpečnější mobilitu při konstrukci pneumatik i komponentů pro automobily. Její vizí je eliminace nehod, úmrtí a zranění v silničním provozu. Snaží se také dělat osvětu. Spolupracuje s mezinárodní organizací NCAP, známou díky nezávislým nárazovým testům v kampani „Stop the Crah“, jejímž cílem je rozšiřovat povědomí o přínosu dnes již masově vyráběných bezpečnostních technologií a podporovat tím jejich používání. I proto stojí za tímto průzkumem. Nejvíce je však známá díky svým pneumatikám, které pravidelně vyhrávají testy nezávislých médií i autoklubů. Aktuální letní novinka ContiPremiumContact 5 dopadla nejlépe v testu německého autoklubu ADAC, jiné nové letní pneumatiky SportContact 6 zvítězily v testu německého časopisu AutoBild. Právě pneumatiky jsou tím, co drží auto na silnici. Na bezpečnost mají zásadní vliv.

Čtěte také:

Automatické brždění odvrátí až 40 % nárazů

Frustrace až desetinásobně zvýší riziko havárie

V roce 2020 má být připojeno 160 milionů aut